Автомобилният пазар в Русия през април се срина с над 50% и това не е границата, предупреждават експерти от бранша. Купувачите нямат пари, а предлагането е ограничено. До края на годината този сектор на икономиката е възможно да се свие със 70%, пише в анализ на РИА Новости.
Ако производството не бъде възстановено поне частично и не се урегулира вносът, автомобилите за руснаците ще се превърнат в лукс.
Най-много през миналия месец са купувани нови автомобили от марките: LADA (6377 броя), Kia (3396), Hyundai (2877) и Renault (2166). Те представляват 53% от продажбите. Следват по продажби: Skoda (1402), Toyota (1225), Chery (1143), Volkswagen (1064) и BMW (1006). Китайската марка Haval (979) почти надхвърли хиляда броя.
Участниците на пазара смятат, че ефектът от задържаното търсене е проработил преди майските празници. Въпреки това, данните за април са най-ниските за поне 15 години. Предишният антирекорд беше през април 2020 г., по време на пандемията от коронавирус. Въпреки това, дори тогава са продадени 54,5 хиляди коли за месец, тоест почти два пъти повече от сега. Показателят за април 2021 г. е 171,4 хил. продадени коли.
Поскъпването на чуждестранните автомобили
Експертите обясняват настоящата ситуация с рязкото покачване на цените заради санкциите и затруднения с логистиката. Ако през февруари Lada Granta можеше да се купи за 599 хиляди рубли, то през април цената й е 1,35 милиона.
Kia Rio скочи от милион на 1,4 милиона рубли, Renault Duster за 2-3 месеца почти удвои цената си - от 1,1 милиона на 2,1 милиона. При това се очаква, предлагането на автомобилния пазар още да намалее.
За временно спиране или прекратяване на дейност в Русия съобщиха: Renault, Toyota, Nissan, BMW, Cadillac, Chevrolet, Opel, Daimler, Jaguar Land Rover и други известни марки.
И АвтоВАЗ най-вероятно вече няма да може да произвежда предишния брой автомобили. Под заплаха е производството например на новите Lada C-SUV и Vesta от следващо поколение, както и Largus и X-ray. Те изискват вносни компоненти, които са трудни за замяна с местни аналози.
Има надежда, Lada Largus и Lada X-ray да бъдат "спасени". А Lada Granta и Lada Vesta определено няма да пострадат - санкциите почти не засегнаха тези модели.
Министерството на индустрията и търговията вече разреши паралелен внос на автомобили, включително: Land Rover, Jaguar, Bentley, Hummer, Tesla, Mercedes-Benz, Maybach, Lexus, Infiniti, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Porsche, Rolls-Royce, Maserati, Bugatti, Toyota, Volkswagen, Skoda, BMW, Renault, Audi, Mini и Nissan.
Друг въпрос е, че поради трудности с логистиката, цената им ще се увеличи значително.
Използван вместо нов автомобил
Според експерти тези, тези които не могат да си позволят покупка на нови чужди автомобили, ще обърнат внимание на вторичния пазар. Обикновено продажбите на нови и употребявани автомобили по брой са в съотношение едно към три.
Например през 2021 г. в Русия са продадени 1,53 милиона нови и 5,95 милиона употребявани коли. От "Автостат" прогнозират, че през 2022 г., продажбите на употребявани автомобили ще паднат с 10-30%, а на нови - с 50% или дори със 70%.
Търсенето на 3-5-годишни модели автомобили ще се увеличи. През април интересът към "тригодишните" вече се е утроил спрямо януари. Цените през април са по-ниски с 18% от пика им през март, но все още са със 17% по-високи, отколкото в началото на годината.
Автокъщите очакват да спечелят пари от наличните към момента автомобили, защото скоро може би няма да има какво да продават, казва Роман Ткачук, старши анализатор в инвестиционната група Nord-Capital. Според него е малко вероятно цените да се върнат на нивата от 2021 г., въпреки че пазарът ще се преориентира към местни и китайски производители.
Автомобилите ще се превърнат по-скоро в лукс, отколкото в удобство при пътуването, достъпно за по-голямата част от населението, смята експертът, цитиран от РИА Новости.
"При всички случаи пазарът на автомобили ще започне да се възстановява, но доходите на населението и търсенето ще паднат. Бюджетните марки ще преобладават, а експлоатационният им живот ще се увеличи. Ако по-рано се стараеха да сменят колата след 5 години, сега срокът ще бъде 10, като пазарът ще се приспособи към търсенето", обяснява Роман Ткачук.
Много експерти споделят виждането, че на автомобилния пазар в Русия всичко зависи от три фактора: дали международните автомобилни производители ще се завърнат в Русия; дали доставчиците на части ще могат да решат проблемите с логистиката; и каква ще бъде динамиката на потребителското търсене, което забележимо спадна на фона на покачващите се цени на автомобилите.