Правителствените усилия за разделяне на Facebook от Instagram и Whatsapp се сблъскват с настоящата законова рамка, ще струват милиарди и ще са в ущърб на потребителите, гласи доклад, подготвен от адвокатите на компанията.
Документът от 14 страници, прегледан от The Wall Street Journal, дава поглед върху защитната стратегия на технологичния гигант в момент, в който антитръстовите регулатори в Съединените американски щати и някои членове на Конгреса разследват мощта и поведението на Facebook.
Facebook придоби Instagram през 2012 г., а WhatApp през 2014 г. И двете сделки бяха разглеждани от Федералната търговска комисия, която по онова време нямаше забележки. Компанията инвестира огромни суми, за да подкрепи растежа на двете платформи, като сега всички услуги на гиганта споделят редица функции. Според Facebook развалянето на сделките ще бъде "почти невъзможно" и ще принуди компанията да изхарчи милиарди, за да поддържа отделни системи. От своя страна това ще отслаби сигурността и ще направи влоши потребителското преживяване.
Facebook твърди още, че тъй като правителството не е изразило притесненията си при сключването на сделките, сега това ограничава настоящите възможности. Според Тим Ву, професор по право в Колумбийския университет и привърженик на идеята Facebook да бъде разцепен, тази защита е "изненадващо слаба". Атаката на правителството вероятно ще повтори аргументите, че Facebook е правила придобиванията, за да намали конкуренцията - въпрос, който не е обсъждан от Федералната търговска комисия преди години. Ву е категоричен, че комисията има право да отвори отново случая.
Твърдението на Facebook, че потенциално разцепване би било твърде сложно, едва ли носи правна стойност. "Няма защита, основана на твърдението "много е сложно", казва още Ву.Очаква се Федералната търговска комисия да подаде иск срещу Facebook до края на годината. Под прицела са и Apple, Amazon и Google.
По-рано тази година антитръстовата подкомисия публикува имейли от 2012 г., в които главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг казва, че конкуренцията с Instagram е тежка - и това е една от причините за придобиване на компанията, която тогава имаше 30 млн. потребители и едва 13 служители.