Не, не го чувствате само вие. През последните години Facebook наистина се променя. Не, не сте единствените, които виждате влошаване. Неподходящи реклами, още по-неподходящо предложено от алгоритмите съдържание, спам, обиди, намаляващ брой млади потребители - най-голямата социална мрежа има купища очевидни проблеми.
Как Марк Зукърбърг и неговата мегакомпания Meta ще ги разрешат? Като напълни Facebook (и, попътно, Instagram) с ботове, които изглеждат като живи хора и създават съдържание, което изглежда като истинско. Това е напълно сериозният отговор на Конър Хейс, вицепрезидент с ресор "Генеративен изкуствен интелект" пред FT.
Чрез нови инструменти потребителите ще могат да създават AI профили, които "ще имат биография и снимка на профила и ще могат да създават и споделят съдържание чрез изкуствен интелект", тъй като през следващите две години ще е приоритет платформите на Meta да станат "по-забавни и ангажиращи".
Нека преведем това на български - съвсем скоро почти нищо от това, което виждате във FB и IG няма да има общо с реалността. Звучи антиутопично и сякаш дума по дума потвърждава влиятелната конспиративна теория за "мъртвия интернет" (повече за нея - малко по-късно).
Всъщност обаче е поредно доказателство за дупката, в която е попаднала компанията на Зукърбърг. Ще се спрем преди всичко на Facebook, защото е най-голямата социална мрежа и все още е с най-голямо социално въздействие.
Каква я мислехме и каква стана
Преди 10-ина години Марк Зукърбърг имаше грандиозен план. В него Facebook се превръщаше в своеобразен "интернет в интернета" - основно място, в което хората общуват помежду си, информират се и извършват бизнес. Успехите на социалната мрежа в тази посока родиха рекламен бизнес за милиарди и я превърнаха в незаобиколим фактор за правенето на каквото и да е онлайн по света.
Значимостта на Facebook обаче преля извън дейностите, които правят Зукърбърг и компанията му по-богати. Така той се оказа в обяснителен режим на най-високо равнище, след като манипулация и пропаганда във Facebook докараха на света "Тръмп 1" и Брекзит. Така около 2016-2017 г. стартираха процесите на промяна в социалната платформа, чиито ефекти тепърва ще виждаме.
Първи го отнесоха медиите - вероятно не само защото заради разнообразието от гледни точки създават политически и регулаторни главоболия, но и защото в някои държави смеят да искат процент от приходите. Качествените издания в наши дни нямат почти никакъв органичен достъп до аудитория във Facebook.
На първо време приоритет получиха инфлуенсърите - все пак те са по-дребни играчи и не могат лесно да се пазарят с Facebook. Следващата стъпка беше логична - защо въобще ти е необходим създател на съдържание (колкото и талантлив или поне упорит да е той), когато можеш просто да кажеш на изкуствения интелект да ти създава снимки на (например) симпатична млада дама, придружени от лишени от дълбок смисъл писания?
Това е процес, който може да се случва в гигантски мащаб 24/7. От повече от година Meta експериментира в тази област. При това, с доста скандални резултати:
Wow, thanks #Meta, just what we need MORE fake profiles on Insta and FB. Should we even ask if a “queer” AI of color was trained by people of color and/or #LGBTQ? #Problematic #PRStunt pic.twitter.com/cKPicg77I6
— David Gardner (DGard) (@gardnerdh) January 3, 2025
Логичният завършек е ситуация, в която потребителите получават само AI съдържание и такова, с което някой си е платил. Всякаква интеракция между хора или особено някакъв колективен активизъм, отстъпват място на пасивната консумация.
Нашествието на машините
Всъщност, Facebook (пък и Instagram) е превзет от ботовете отдавна. Всеки относително редовен потребител е забелязал поне две направления, в които това се случва.
Първото е свързано с т.нар предложено съдържание - предното "нововъведение" във Facebook с цел ангажираността на потребителите да скочи. В резултат на него почти не виждате нищо от публикуваното от близки, познати и харесани групи и страници - за сметка на това, което алгоритъмът е преценил, че ще ви е интересно.
Все по-голям процент от тези в крайна сметка нежелани публикации съдържат AI-генерирани изображения и текстове с очевиден автор ChatGPT. Публикуват се на страници, които маркетинг ентусиасти от Азия и Южна Америка пълнят с какво ли не, само и само за да съберат харесвания, които след това да препродават.
Сега Meta просто ще институционализира този процес.
Тоновете некачествено съдържание се трупат по друга причина - Meta почти изцяло автоматизира поддръжката и модерацията за обикновените си потребители. Тези дейности, традиционно зле платени и позиционирани в някои от най-бедните държави по света, сега се извършват от алгоритми, които не виждат проблем в етническата омраза и рекламирането на измамни схеми, но сигнализират за насилие при вида на портретна снимка на червен фон. Това са реални примери.
Има ли бъдеще пред Facebook?
Човек винаги се опитва да намери рационално обяснение на ставащото около него. Даже и когато всъщност звучи доста ирационално. Може ли платформа с 3 милиарда потребители да е на толкова погрешен път? Не, трябва да има някакъв по-дълбок замисъл!
Така стигаме до теорията за "мъртвия интернет". Тя е малко по-стара от ChatGPT, но в най-общ план представлява следното: По-голямата част от съдържанието онлайн всъщност не е реално, а се създава от алгоритми и от професионални пропагандисти с цел манипулиране на общественото мнение.
Текстът първоизточник на теорията е много интересно четиво, макар да има някои очевидни слабости.
Поне на този етап мога да ви успокоя - интернет още не е "умрял" по смисъла на тази конспирация. Даже Facebook не е - ако беше, със сигурност щеше да изглежда по-жив, отколкото е сега. Масовата манипулация никога не е очевидна.
Тъжната истина е, че сякаш Зукърбърг не вижда бъдеще в най-важния си проект. Траекторията, по която поема Facebook, показва, че социалната мрежа ще прекара последните години от живота си като една бавно опустяваща платформа. Тъй като AI става все по-евтин, този залез ще бъде капитализиран максимално. А после?