Киану Рийвс в седми или осми клас, британски прототип на изтребител от Втората световна война, клип с отигравания на Пол Скоулс с фланелката на "Юнайтед", публикация на мустакат мъж на име Вълчо в група за хоби земеделие и хумористичен колаж, който може да бъде разбран само от хора, следящи филипинската политика. Макар пишещият тези редове да има относително разнообразни интереси, той не е искал нищо от това във Facebook.

От поне две години обаче най-голямата социална мрежа смята, че знае по-добре от нас какво съдържание желаем да виждаме. За щастие, има как това да се промени.

Как спамът и измамите превзеха Facebook

Как спамът и измамите превзеха Facebook

Има ли въобще бъдеще социалната мрежа?

Нека първо да разберем с какво си имаме работа. Алгоритмично препоръчаното съдържание поне на теория би трябвало да се влияе от вашата предходна активност - какво сте последвали, харесали и коментирали. Според документацията на Facebook допълнителни фактори са:

  • Дали хора със сходен на вашия профил се ангажират с дадените публикации, снимки и видеа;
  • Доколко темите се припокриват с тези, които сте показали, че са ви важни;
  • Какво предизвиква интереса са потребителите в географска близост до вас.

Обяснено по този начин, звучи почти смислено... но не работи по очаквания начин.

Носталгично клипче със "Сънчо" и... зенитни оръдия - неочаквано добра комбинация

Носталгично клипче със "Сънчо" и... зенитни оръдия - неочаквано добра комбинация

Реалността е, че днес почти не виждате какво публикуват близките, приятелите и страниците, които изрично сте посочили, че искате да следвате виртуално. Смисленото съдържание е "задушено" от извадени от контекст стари снимки или AI картинки и клипчета, създадени единствено с цел да ви загубят времето или евентуално да ви пратят в ръцете на някой азиатски онлайн измамник.

Какво можем да направим?

Facebook любезно ни предлагат да персонализираме началната си страница, като посочваме всяка нежелана публикация из нея. Никой няма толкова време - и на това разчитат от социалната мрежа.

Все още обаче Facebook поддържа един изключително мощен режим, в който имате много по-голям контрол върху съдържанието, което виждате.

Еврокомисията готви огромна глоба за собственика на Facebook - ето причините

Еврокомисията готви огромна глоба за собственика на Facebook - ето причините

Моделът "реклама или абонамент" нарушава законодателството на ЕС, показва анализът на Брюксел

Това е секцията "Канали" (Feeds в англоезичния интерфейс), която може и никога да не сте забелязвали. Когато я изберете, началната страница се променя до това, което помним от преди години - хронологично подредени скорошни публикации от нашите приятели и от профилите и страниците, които следим.

Влизате в секцията през този невзрачен бутон

Влизате в секцията през този невзрачен бутон

Разликата е огромна.

В мобилния Facebook хронологично подредените публикации са скрити най-долу в менюто

В мобилния Facebook хронологично подредените публикации са скрити най-долу в менюто

Можете да филтрирате публикации само от приятелите, само от групите и само от страниците, които следите.

Снимка 681132

Имате и възможност да гледате и още по-ограничено количество нови публикации. Facebook ви позволява да изберете до 30 любими профила и страници, които се виждат в едноименната подсекция.

Снимка 681131

Избирате кои да бъдат те или през копчето Manage Favorites най-горе, или през настройките на вашия профил и подменю "Предпочитания за съдържанието" (Content preferences).

Снимка 681134

Даже и така вероятно ще виждате рекламно съдържание, но поне алгоритмичните предложения няма да ги има.

Защо не е по-лесно?

За напредналите потребители на Facebook нищо от показаното не е новост, но за масовия ползвател постигането на контрол върху съдържанието е направено доста трудно.

Какво се вижда от скрийншотите, много от менютата не са преведени на български език, а освен това настройките не са групирани добре. Трудно е да повярваме, че в Meta - компания, която струва 1,32 трлн. долара, не могат да наемат достатъчно добри дизайнери.

Причината е друга - Facebook отдавна не е място, където виртуално да срещаме своите "офлайн" приятели. Такъв тип употреба не е изгоден за Meta и нейните акционери, защото за няколко минути виждаме това, което ни е интересно и затваряме приложението.

Социалната мрежа иска да е новият телевизор, който часове наред ни "бомбардира" с ново и ново съдържание, от което не можем да се отскубнем. Приятелите и любимите страници не са достатъчни. Трябва да се предлагат още и още снимки и текстове. Трябва след всяко видео да започва следващо. След всяка "история" да се появява нова.

Не общуването, а ангажираността е на първо място - и качеството на съдържанието е последна грижа. Всички платформи от този тип работят по сходен начин днес.

Все още има как да избягате от предложенията на алгоритъма. Дали тази възможност ще остане още дълго - това е един притеснителен въпрос с труден отговор.