Руските авиокомпании са заобиколили западните санкции, като са внесли части за Airbus и Boeing на стойност над $1,2 милиарда през страни, които не са засегнати от ограниченията, съобщава Simple Flying, цитирайки доклад на Reuters. Вратичка в закона позволява на регистрираните в Русия самолети да продължат да летят, заобикаляйки западните санкции, насочени към ограничаване на достъпа до части за техните флотилии Airbus и Boeing.
Както Money.bg писа, цитирайки руските митнически регистри, самолет Airbus на Ural Airlines каца в руския град Екатеринбург на 11 ноември миналата година. Три дни по-късно резервна част от решаващо значение за навигационните системи с декларирана стойност над четвърт милион долара, произведена от американската компания Northrop Grumman, пристигнала за самолета.
Седмица по-късно, на 24 ноември, A320 излетя за Москва и оттогава е зает с превоз на пътници през Русия и Централна Азия, според данните от проследяването на полета.
Въпреки западните санкции, предназначени да спрат руските превозвачи да доставят части за своите самолети Airbus и Boeing, Ural Airlines е внесла над 20 от частите, произведени в САЩ, откакто Русия нахлу в Украйна през февруари 2022 година.
Този внос е улеснен от страни като Таджикистан, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Турция, Китай и Киргизстан. Нито една от тези нации не се присъедини към западните санкции срещу Русия.
Източник: EPA/БГНЕС
Предизвикателства пред безопасността
След нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 година авиационната индустрия беше обект на строги международни санкции. Тези санкции на практика забраниха на регистрирани в Русия и свързани самолети достъп до въздушното пространство на Канада, САЩ, Европа и няколко страни извън Стария континнет и Америка.
Освен това големите производители на самолети, включително Airbus и Boeing, спряха доставките на резервни самолетни части за руски самолети. Руският авиационен сектор обаче остава силно зависим от самолети западно производство.
Основният превозвач на страната Aeroflot Group в момента управлява флотилия от 366 самолета, от които само 77 са Sukhoi Superjet 100, които са произвеждани в Руската федерация. Друга голяма руска авиокомпания, S7 Airlines, в момента оперира с 99 самолета, нито един от които не е произведен в Русия, според Planespotters.net.
Въпреки възможността да внася някои от ключовите части за самолети, руският авиационен сектор е изправен пред определени предизвикателства пред безопасността. Много проверки, извършени от Ространснадзор - агенция на местното Министерство на транспорта, откриха, че минимум 2000 полета са обслужвани с компоненти, които вече са надхвърлили експлоатационния си живот, съобщава El Pais.
В допълнение, разследване на Proekt Media установи, че Aeroflot е инструктирал персонала на своя самолет да не записва неизправности по време на полет, освен ако това не е изрично указано от капитана.
Проблеми със сигурността във въздушното пространство на Москва
Освен трудностите при снабдяването с резервни части за самолети, руският авиационен сектор трябваше да се бори с поредица от удари с дронове в Москва. През август тази година удар с дрон беше насочен към строящ се небостъргач, имаше от друг удар в центъра на руската столица.
В резултат на тези удари с дронове Turkmenistan Airlines спря своите полети между Москва и Ашхабад. Авиокомпанията обаче не е спряла услугите си в Русия.