Самолет Airbus на Ural Airlines кацна в руския град Екатеринбург на 11 ноември миналата година. Три дни по-късно резервна част от решаващо значение за навигационните системи с декларирана стойност над четвърт милион долара, произведена от американската компания Northrop Grumman, пристигнала за самолета, показват руските митнически регистри.
Седмица по-късно, на 24 ноември, A320 излетя за Москва и оттогава е зает с превоз на пътници през Русия и Централна Азия, според данните от проследяването на полета.
Въпреки западните санкции, предназначени да спрат руските превозвачи да доставят части за своите самолети Airbus и Boeing, Ural Airlines е внесла над 20 от частите, произведени в САЩ, откакто Русия нахлу в Украйна през февруари 2022 г., показват данните на митниците.
Като цяло самолетни части на стойност най-малко 1.2 милиарда долара са получени от руските авиокомпании от май миналата година, когато повечето търговски ограничения и забраните са били в сила до края на юни тази година, показва проучване на "Ройтерс" на митническите записи.
Оборудването варира от основни артикули, необходими за поддържане на летателна годност на самолета - като устройства на Northrop Grumman, клапани за налягане в кабината, дисплеи в пилотската кабина и колесник - до по-обикновени резервни части, като кафемашини, телефонни слушалки за стюардеси и тоалетни седалки.
Митническите записи показват, че частите са стигнали до Русия чрез посредници в страни, включително Таджикистан, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Турция, Китай и Киргизстан - нито една, от които не е одобрила западните санкции срещу Русия.
Сумата от 1,2 милиарда долара подценява общата стойност на частите за самолети, внесени през разглеждания от "Ройтерс" период, тъй като включва само пратки, предназначени директно за руските авиокомпании или техни звена за поддръжка, а не части за самолети, изпратени до други компании в Русия.
Олег Пантелеев, ръководител на авиационния мозъчен тръст AviaPort в Москва, каза, че руските авиокомпании са "решили проблема" как да работят под западни санкции.
"Първо имаше шок, но никой не знаеше какво да прави", каза той. "След два до три месеца бяха намерени нови канали за доставка и след шест или девет месеца се появиха доста алтернативи, което позволи намаляване на цените и сроковете за доставка."
"Ненужна информация"
Заместник-изпълнителният директор на Ural Airlines Кирил Скуратов отказа да коментира как руският превозвач се снабдява с резервни части. "Определено няма да ви кажа това", каза той. "Това е ненужна информация."
След преглед на списъка, съставен от "Ройтерс", Northrop Grumman заяви, че не е идентифицирал никакви продажби или ремонтни услуги от компанията на руски лица. Американският производител каза, че има "стабилни процеси и процедури, за да помогне да се гарантира спазването на всички приложими закони и разпоредби, свързани с износа и санкциите".
САЩ коментира, че неговият контрол върху износа и този на неговите съюзници са засегнали сериозно руския авиационен сектор.
"Ние ще продължим енергично да налагаме контрола си, като изкореняваме и разрушаваме незаконни мрежи, преследваме лица, които избягват ограниченията, и директно се ангажираме с индустрията и чуждите правителства, за да гарантираме съответствие", каза говорител на Министерството на търговията.
Официален представител на Европейския съюз каза, че блокът се координира тясно със страните, които са наложили подобни търговски ограничения, за да гарантират, че те няма да бъдат заобиколени.
"В някои страни се въвеждат системи за наблюдение, контрол и блокиране на реекспорта", каза служителят.
Разбира се, санкциите на Запада направиха живота на руския авиационен сектор по-труден.
В средата на 2022 г. източници от авиационната индустрия описаха как някои руски авиокомпании разглобяват някои самолети за части. А руският превозвач S7 Airlines каза през юни миналата година, че трябва да се откаже от плановете си за стартиране на нискотарифен оператор, тъй като не може да приеме доставките на самолетите Airbus, които е поръчал.
Конкурентът Boeing също прекъсна връзките си с руските си клиенти, когато санкциите бяха наложени.
Но към 1 май тази година руските превозвачи са имали 541 западни самолета в активна експлоатация или в процес на поддръжка, според данни, събрани от швейцарския доставчик на авиационно разузнаване ch-aviation. Това е повече или по-малко същото като преди войната, като се вземат предвид 75-те самолета, наети от руски авиокомпании, които са били върнати на техните чуждестранни собственици, показват данните на ch-aviation.
Руските авиокомпании са превозили 10,1 милиона пътници през юни, според руската федерална статистическа агенция Росстат, в сравнение с 8,87 милиона през юни 2022 г. и 11,1 милиона през юни 2021 г.
Без западните самолети на руските авиокомпании щеше да се наложи да намалят значително броя на полетите, тъй като имат само около 150 руски пътнически самолета във флотите си, според данни на ch-aviation.
Обиколен маршрут
Преди търговските ограничения Ural Airlines, Aeroflot, S7 и други руски превозвачи разчитаха на поддръжка от глобални фирми като Lufthansa Technik от Германия.
Когато тези фирми спряха да предоставят услуги - Lufthansa Technik обяви, че е спряла да работи с Русия от 28 февруари 2022 г., тогава руските авиокомпании се обърнаха към група от много по-малки доставчици.
През април 2022 г. например звеното за поддръжка на S7, S7 Engineering, започна да внася части от компания в Молдова, наречена Air Rock Solutions, според митническите записи.
Първата пратка беше за водни филтри за Airbus с обявена стойност 1700 долара. През следващите 14 месеца S7 е платил най-малко $1,23 милиона за части от Air Rock, показват записите.
Иван Мелников, главен изпълнителен директор на Air Rock и друг дистрибутор на части за самолети в Молдова, наречен Aerostage Services, отрече да продава продукти на Русия. Той каза, че повечето от клиентите му са в ОАЕ и Киргизстан, наред с други.
"Бизнесът с руски компании е невъзможно да се прави от Молдова, просто като се има предвид, че техните банки са забранени в Молдова и плащанията не се обработват", каза Мелников. "Не сме заинтересовани да загубим нашите местни и международни партньори за краткосрочни приходи."
Повечето от пратките, изброени в руските митнически регистри като извършени от Air Rock и Aerostage, са по заобиколни маршрути, преминавайки транзитно през ОАЕ или Киргизстан. Попитан дали това може да означава, че клиентите му в тези страни са пренасочили доставките към руски авиокомпании, молдовският бизнесмен не отговори.
S7 и Aeroflot не отговориха на съобщения с искане за коментар.
Серийният номер, посочен в руските митнически регистри за устройството Northrop Grumman, изпратено в Екатеринбург миналата година, показва, че частта е произведена през октомври 2008 г. и е използвана на различни самолети, включително един в Саудитска Арабия преди шест години, според източник от индустрията с достъп до бази данни за поддръжка.
Въпреки че митническите записи не посочват името на компанията, която е изпратила устройството през ноември, те показват как части, оборудвани с високотехнологични лазерни жироскопи, достигнаха до Urals Airlines през 14-месечния период, прегледан от Reuters.
През юли 2022 г. например един беше изпратен до Ural Airlines през ОАЕ от "Истиклолият 20", строителна компания, базирана в Таджикистан. През септември 2022 г. друга таджикска строителна фирма, Kafolati Komil, също изпратила една от частите в Русия през ОАЕ, показват данните.
Махмадбашир Якубов, главен изпълнителен директор на "Истиклолият 20", не отговори на искането за коментар. Ройтерс не успя да се свърже с Комилчон Якубов, главен изпълнителен директор на Kafolati Komil.
Някои от пратките на части на Northrop Grumman до Ural Airlines, преминали през ОАЕ, са били обработени от компания на име Skyparts FZCO, показват митническите записи.
Създаден през юни 2022 г. и регистриран в офис с една стая в една от свободните икономически зони на Дубай, Skyparts казва на уебсайта си, че е основан от авиационни професионалисти и предлага на клиентите поддръжка "от нос до опашка" за техните самолети.
Запитан за доставките на устройството Northrop Grumman, мениджърът на Skyparts Саид Абдулоев каза, че е запознат с частта и потвърди, че дубайската фирма прави бизнес с таджикски компании, включително "Истиклолият 20".
Той каза, че Skyparts са закупили една от частите на Northrop Grumman от САЩ, но отрече някога да го е изпращал в Русия.
Семейни връзки
Един руски превозвач, Nordwind Airlines, изглежда е впрегнал семейни връзки, за да набави части за 12-те самолета Airbus и 15-те Boeing в своя флот, показват данните на митниците.
Собственост на руския предприемач Карине Букрей, според корпоративните регистри, авиокомпанията е внесла стотици части от Ramses Turizm. Базирана в турския курортен град Анталия, Ramses Turizm е собственост на съпругата на Букрей, Рамазан Акпинар.
Nordwind и Bukrey не отговориха на съобщения с искане за коментар.
На 4 април тази година, Акпинар потвърди, че притежава Ramses Turizm и че има семейна връзка с Букрей, но не отговори на въпроси относно износа на части за самолети за Nordwind.
Руските записи показват, че Nordwind е спрял да получава части от Ramses Turizm три дни след като "Ройтерс" е попитал за тях. Авиокомпанията обаче продължи да внася части от друга турска компания, Na Havacilik ve Teknik, също базирана в Анталия.
Според митническите регистри Nordwind също е внасяла части чрез своето звено за поддръжка NW Technic. Главният изпълнителен директор Валери Пашаев коментира, че отделът му е фокусиран единствено върху поддръжката на самолети и не участва в доставка на части.
"Хората ми носят части и ми казват къде да ги монтирам", каза Пашаев. "Вземам частите и ги монтирам."