Алтернативата на месото и веган продукцията като цяло става все по-популярна в Европа и САЩ през последните години. Според редица прогнози заместителите на месо ще бъдат основната храна на бъдещето и независимо дали това ще се сбъдне или не, вече има много примери за месопроизводители, които основат стартиращи компании, които създават именно храни на растителна основа. Ето историята на някои от тях, разказана от BBC.
Смяна на ролята
Още през 2016 г. един от героите на тази история, месопроизводителят Анди Шовъл, е изправен през дилема. Той има собствен бизнес с бургери с телешко месо от собствена ферма във Великобритания, заедно със своя съдружник Пийт Шарман. Бизнесът като цяло е успешен, но двамата искат да се захванат с нещо ново. Шовъл е бивш служител в McDonald's и почитател на KFC. В неговия опит няма нищо, което да подсказва, че би се насочил към съвсем новата индустрия на веган храните.
В един момент обаче двамата предприемачи решават, че именно веган секторът е перспективна бизнес ниша, в която хора с опит в хранителната промишленост могат да се реализират успешно.
Източник: iStock
Новият бизнес се комбинира с коренна промяна в личен план. Доскорошните месопрозиводители стават вегетарианци, а малко по-късно и вегани.
От месо към...растителен протеин
Шовъл и Шарман основават THIS. Това е марка за растителен протеин, която започват да рекламират с хумор, а не назидателно, подчертават днес предприемачите, които не харесват "често арогантното и странно поведение на веган хората".
Историята на Шовъл е само един от примерите за хора, които по един или друг начин са били свързани с компании за производство на месо, а след това тръгват в съвсем противоположната посока.
Източник: iStock
Германецът Тимо Рекер също е такъв пример. Той идва от семейство с бизнес за преработка на месо, но по-късно основава компанията TINDLE - производител на "пилешко месо" на растителна основа.
Нидерландецът Яп Кортевег е бивш животновъд, който се отказва от отглеждането след епидемиите от свински грип и луда крава и основава компанията Vegetarian Butcher и Those Vegan Cowboys.
Американката Морган Дийни е собственик на над 3200 декара земя в щата Тексас. В един момент тя заменя отглеждането на крави и десетки хиляди пилета и започва да отглежда коноп. Продукцията се суши в някогашните птицеферми, за да се превърне след това в масло. Отглежда и цветя.
Все още ограничен пазар, все още рисков бизнес
Независимо от споменатите в тази статия примери веганството, макар да става все по-популярно, все още е един ограничен пазар. Съответно, за компании, които създават бизнес с алтернатива на животински продукти има риск. Повечето от тези предприемачи обаче поради една или друга причина са станали вегетарианци или вегани и наистина вярват, че бъдещето на тази индустрия е голямо.
На този фон все повече организации от Европа и Америка създават различни програми за подпомагане на стопани, които отглеждат заместители на животинската продукция. А дали тази бизнес ниша наистина някой ден ще бъде с мащабите на месопроизводителната, все още е твърде рано да се каже.