Бързото издигане на Tesla, което направи компанията най-ценният автомобилен производител в света, може да постави началото на нова ера за световната автомобилна индустрия. Всъщност това вече се случва. Тя ще бъде определена от подхода на Силициевата долина към софтуерните автомобилни решения, които ще изпреварят производството на старата школа, пише Reuters.
Изкачването на Tesla изненада много инвеститори. Но ръководителите на Daimler - компанията майка на Mercedes-Benz, като че ли имаха поглед отблизо за това как Tesla и нейният главен изпълнителен директор Илън Мъск предприемат нов подход към изграждането на превозни средства, които оспорват установената система.
Daimler, която носи името на човека, изобретил съвременния автомобил преди 134 години, закупи близо 10% дял от Tesla през май 2009 година в сделка, която осигури 50 милиона долара на производителя на електромобили в борбата му за стартиране.
Тази инвестиция даде на инженерите на Mercedes вътрешна представа как Мъск е готов да пусне технология, която не е перфектна, но която позволява след това многократно да бъде надградена, без да обръща внимание на ранната рентабилност. При това надградена чрез софтуерни актуализации като при смартфоните.
Инженерите на Mercedes помогнаха на Tesla да разработи луксозния си седан Model S в замяна на достъпа до частично сглобените батерии на Tesla, но през 2014 година Daimler реши да продаде своя дял на фона на съмненията, че подходът на Tesla не може да бъде индустриализиран в мащаби. И това беше грешка.
През годините Tesla продължи с пионерските нови подходи в производството, дизайните в софтуерната и електронната архитектура, които й позволяват да въвежда иновации по-бързо от конкурентите, оставяйки анализаторите да правят сравнения с технологични компании като Apple.
Трима души, пряко ангажирани със сътрудничеството между Tesla и Mercedes, коментират пред Reuters, че краткото партньорство е подчертало сблъсъка между старите и новите инженерни култури - германската мания за дългосрочна безопасност и контрол, която възнагради еволюцията, и експерименталния подход на производителя от Силициевата долина, който обгърна радикалността в технологичното мислене и бързите иновации.
"Илън Мъск вървеше по ръба на бръснача по отношение на агресията, с която натискаше някои технологии", обяснява бивш инженер на Mercedes.
За разлика от Tesla, Mercedes и други утвърдени автомобилни производители все още не са отворени за пускането на нова технология, като частично автоматизирано шофиране, без това да коства години тестове.
Инвеститорите предпочитат модела на Tesla в индустрия, която претърпя фундаментална и главозамайваща промяна, въпреки че американският автомобилен производител ще се сблъска с натиска на конкурентни електрически превозни средства от утвърдени автомобилни производители през следващите няколко години. Очаква се и вълна от китайски електромобили от малки и засега неизвестни фирми, които обаче тепърва ще градят име в индустрията.
Това кара вложителите да инвестират капитала си в компанията на Мъск, въпреки че самият Mercedes-Benz е продал 935,089 автомобила през първата половина на 2020 година, в сравнение с 179,050 броя, доставени от Tesla през същия период.
Днес Tesla струва близо 304,6 милиарда долара, което е повече от шест пъти пазарната капитализация на Daimler от 41,5 милиарда евро, или 47,7 милиарда долара.
Сблъсък на култури
Daimler и Tesla започнаха да си сътрудничат, след като инженерите на Mercedes, които разработваха електрическа кола от второ поколение, закупиха Tesla Roadster. Те бяха впечатлени от начина, по който Tesla опакова батерии, поради което организираха посещение, за да се срещнат с Мъск през януари 2009 година. Тогава компанията поръча 1000 батерии.
Сътрудничеството се разшири. На съвместна пресконференция в музея на Mercedes-Benz в Щутгарт през май 2009 година Tesla заяви, че партньорството ще ускори пускането на Tesla Model S в производство и ще "гарантира, че това е превъзходно превозно средство".
От своя страна Mercedes поиска да използва батериите на Tesla, за да захранва електрическата версия на своя компактен Mercedes-Benz B-Class. Tesla Model S трябваше да излезе на пазара през 2012 година, а електрическия Mercedes две години по-късно.
Въпреки че разполага с батерии, доставени от Tesla, Mercedes има по-кратък работен диапазон, след като инженерите на Daimler решиха да конфигурират B-Class по-консервативно, за да се справят с опасенията си относно дългосрочното влошаване на батерията и риска от прегряване. Вътрешната информация е от втори служител на Daimler, който работи по съвместните проекти.
По думите му германските инженери са открили, че инженерите на Tesla не са правили дългосрочни стрес тестове на батериите си. Това принудило Daimler да направят собствена програма за стрес тестове.
Преди да започнат производството на нов автомобил, инженерите на Daimler задават "Lastenheft" - план, който определя свойствата на всеки компонент за доставчиците. Значителни промени не могат да бъдат направени, след като дизайнът е замразен веднъж.
"Това е и начинът, по който можете да гарантирате, че ще бъдем печеливши по време на масовото производство. Tesla не беше толкова загрижен за този аспект", казва друг от инженерите на Daimler.
Tesla обаче успя да направи бързи корекции благодарение на способността на компанията да привлича и съответно харчи повече пари по време на развитието си.
Model S - 4-вратният електрически седан на Tesla, продължаваше да изпреварва флагманския Mercedes-Benz S-Class в САЩ по продажби през май 2013 година. През 2017 година доставките на Model S изпревариха тези на S-класа в световен мащаб.
Мъск: Иновации или чао
Неумолимият фокус на Мъск върху иновациите обяснява отчасти защо успя толкова бързо да наруши баланса в традиционния автомобилен свят. По-рано тази година той беше попитан за значението на иновациите сред неговите служители.
"Ние със сигурност се нуждаем от тези, които развиват нашия инженеринг, за да създават иновативни. Структурата на стимулите е създадена ... така че иновациите да бъдат възнаградени. Правенето на грешки по пътя не идва с голямо наказание. Но неуспехът в опитите за иновации като цяло ... идва с голямо наказание. И води до уволнение."
Утвърдените производители на автомобили вече се опитват да догонят Tesla, проектирайки собствени софтуерни операционни системи и специализирани електрически автомобили.
Mercedes ще пусне своята EQS догодина - лимузина с четири врати, изградена на специализирана платформа за електрически превозни средства, с обсег на действие от 700 километра. Тази година предстои нова версия на Mercedes S-Class, която ще има горивни и хибридни силови двигатели и полуавтономни системи за помощ на водача.
От гледна точка на инвеститорите, традиционните играчи са изправени пред огромни разходи - милиарди долари, които трябва да отидат за преструктуриране, докато трансформират продуктови линии и фабрики, за да се отдалечат от технологията за вътрешно горене.
По думите на Марк Уейкфийлд - съръководител по автомобилната индустрия в консултантската фирма AlixPartners, никой няма да чака един утвърден автомобилен производител пет години за преструктуриране. Днес инвеститорите са по-склонни да дадат време на стартъпите, които трябва да се учат, да правят грешки и да растат.
Инвеститорите залагат на способността на Tesla да увеличи мащаба на производството, както някога подкрепиха Toyota. И компанията водеше последната ера на автомобилната индустрия с овладяването на високоефективното и висококачествено производство.
Toyota изпревари пазарната капитализация на бившия лидер в индустрията General Motors през 1996 година, но едва през 2008 година продаде повече превозни средства от своя съперник в Детройт, САЩ.
Японският гигант също култивира връзки с Tesla, като американският стартъп му помага да проектира електрифициран компактен спортен автомобил RAV4 в рамките на сделка от 2010 година.
Toyota беше впечатлена от бързината, с която Tesla излезе с новия дизайн, но в крайна сметка реши, че методите на Tesla не са подходящи за масово производство от основен производител, когато се прилагат стандартите на Toyota за качество и дълготрайност на продукта. Коментарът идва от двама източници от японската компания, които са запознати с партньорството.
Toyota заяви, че съвместният проект включва сътрудничество при разработването на електрически автомобили, части и производствена система.
"Toyota постигна онова, което проектът си е поставил за цел, и той приключи през октомври 2014 година, след като Tesla достави около 2500 електрически задвижващи системи за три години за електрифицирани кросоувъри RAV4", заяви говорител на Toyota.
Както сътрудничеството с Toyota, така и това с Daimler бяха договорени преди скандала за фалшифициране на емисии от страна на Volkswagen през 2015 година, който предизвика глобален регулаторен ефект и принуди производителите да увеличат инвестициите в електрически автомобили.
"Всичко това беше преди скандала който промени икономиката на електрическите автомобили и автомобилите с двигател с горене. Сега Tesla има преднина. Нека да видим дали могат да увеличат мащаба си", споделя старши мениджър на Daimler.