Unilever продава руските си операции на местна производствена група след натиск от активисти, които твърдят, че присъствието на собственика на Dove и Persil в страната подкрепя войната в Украйна, пише Yahoo Finance. Arnest Group - руски производител на парфюми, козметика и домакински продукти, ще поеме контрола върху руския бизнес на Unilever Rus, който включва четири фабрики, както и производство на групата в Беларус. Arnest е собственост на бизнесмена Алексей Сагал, койтокупи бизнеса на пивоварната Heineken в страната миналото лято.

Unilever Rus, която дава работа на около 3000 души, притежава местните права върху марки като Knorr stock cubes, Dove, Domestos и Axe, известна като Lynx във Великобритания.

Компанията е изправена пред продължителен натиск да продаде дъщерното си дружество след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през февруари 2022 г., след като не успя да последва първоначалното оттегляне на британски мултинационални компании от Руската федерация.

Световният гигант Unilever съкращава 1/3 от служителите си в Европа

Производителят на Dove и Persil съкращава 1/3 от служителите си в Европа

Редуцирането на офис персонала представлява логична стъпка от плана за намаляване на разходите, обявен през март

Условията на сделката, която трябва да бъде одобрена от руското правителство, не са оповестени официално. Съобщава се обаче, че продажбата може да струва над €500 милиона.

"През последната година ние внимателно подготвяхме бизнеса на Unilever Русия за потенциална продажба. Този процес беше много сложен и включваше разделяне на IT платформи и веригите за доставка, както и оттегляне на марки от кирилицата. Приключването на продажбата слага край на присъствието на Unilever Русия", заяви Хайн Шумахер - главен изпълнителен директор на Unilever.

Снимка 675837

Източник: EPA/БГНЕС

Unilever прекрати целия внос и износ на своите продукти в и от Русия още през март 2022 г. и заяви, че е спрял всички медийни и рекламни разходи и капиталови потоци. Миналото лято компанията обяви, че не е успяла да намери начин да продаде изцяло бизнеса си, който "избягва потенциалната допълнителна полза от руската държава и който защитава нашите хора".

Групата обаче е под постоянен натиск да напусне Русия, където продължава да произвежда и продава основни продукти - от шампоан до сладолед. Дори се появиха доказателства, че фипмата е платила на Москва $331 милиона данъци през 2022 г.

През юли миналата година производителят на Marmite беше определен като "международен спонсор на войната" от украинското правителство, след като стана обект на закон в Русия, задължаващ всички големи компании, опериращи в страната, да допринасят пряко за нейните военни действия.

Група активисти - Проектът за солидарност в Украйна (USP), издигнаха билборд пред централата на британско-нидерландската потребителска група в Лондон, включващ снимки на ранени украински войници, позиращи в стила на рекламите на марката за красота Dove и с лозунга: "Да помогнем на финансирането на войната на Русия в Украйна".

"Крайно време е Unilever да избере да застане от правилната страна на историята, но нека не забравяме, че това им отне повече от две години - и милиони долари, похарчени за руски данъци, отишли директно във военната машина на Путин. Приключването на бизнес операции сега не изтрива миналото. За да покажем истинска отчетност, ние призоваваме Unilever да дари своите руски печалби в помощ на възстановяването на Украйна. Действията, а не думите ще ни покажат дали са сериозни", коментира Валерия Вошчевска от USP.

Много собственици на западни марки, включително Diageo и Levi's, спряха износа си за Русия след инвазията в Украйна, а някои, включително McDonald's, Heineken и марката за красота Lush, продадоха операциите си в Руската федерация на местни оператори. Пивоварната Carlsberg беше в процес на продажба на дъщерното си дружество Baltika Breweries, когато беше поето от държавата миналата година.

Гигантът Unilever отделя бизнеса си със сладолед в отделна компания

Световен гигант при потребителските стоки отделя бизнеса си със сладолед в отделна компания

Приходите от продажбите на сладолед през 2023 г. са 7,9 милиарда евро