Година и половина след избухването на войната в Украйна, много западни компании, които все още извършват дейност в Русия, оценяват плюсовете и минусите от бизнеса на руския пазар. Трябва ли да останат или вече е крайно време да напуснат? Това е въпросът, пише AFP.

Според преброяване на Йейлския университет около сто компании от страните от Г-7 все още работят в Русия.

"Продължаваме да наблюдаваме тенденция към намаляване на дейността на западни компании на руска територия", казва Жулиен Веркюей - икономист, специализирал в Русия.

Mondi, която произвежда хартия в България, подписва сделка за €775 милиона, за да напусне Русия

Международен производител на хартия с производство у нас подписва сделка за €775 милиона, за да напусне Русия

Компанията продава последната си фабрика в страната

На 21 август, изправена пред "все по-трудна среда", американската верига пицарии Domino's реши да хвърли кърпата, като обяви фалита на руските си операции, които се опитваше да продаде от декември, и затвори 142 заведения в цялата страна .

"Войната създава неблагоприятни условия за чуждестранните компании в Русия, каквото и да решат да правят. Ако напуснат Русия, особено ако го направят набързо, тези компании могат да загубят много, но това ще бъде веднъж завинаги", коментира Веркуей.

Скорошен анализ, цитиран в западните медии, изследва годишните отчети на 600 европейски мултинационални компании. Оказва се, че те са загубили общо най-малко 100 милиарда евро, "след продажбата, закриването или намаляването на тяхната дейност в Русия".

Френският производител на автомобили Renault, например, претърпя загуба от 2,2 милиарда евро, след като миналта година се оттегли от Русия, която беше един от основните му пазари. Петролните компании обаче са тези, които са загубили най-много.

Снимка 601050

Източник: iStock

British Petroleum (BP), една от първите, които се изтеглиха напълно от Русия малко след началото на войната в Украйна през февруари 2022 година, получи финансов удар от над 22 милиарда евро.

От друга страна, продължаването на бизнеса на руска земя излага западните фирми на значителни удари по репутацията. Украйна и Володимир Зеленски гласно обвиняват такива компании с твърдението, че те "финансират руската война чрез печалбите, които правят на руска територия.

Впрочем, глобалните хранителни вериги, много от които все още са в Русия, често са такава мишена. Френската верига супермаркети Auchan е типичен пример. Наскоро Украйна заяви, че фрагменти от руска ракета са паднали върху търговски център, в който се помещава Auchan в Киев и повтори призиви към компанията да прекрати дейността си на територията на Руската федерация.

"Цинизъм, мазохизъм или глупост? Излезте от Русия. Тези пари са твърде кървави", казва украинското министерство на отбраната. В отговор, западни компании, които са останали на руска земя казват, че осигуряват прехраната на своите служители и предпазват бизнеса си от попадане в ръцете на руската държава. Тези аргументи обаче не здвучат убедителни за всички.

"Тези компании обясняват, че остават по хуманитарни причини - това е цинична лъжа", смята Джефри Зоненфелд - професор по корпоративна социална отговорност в Йейлския университет. Именно той е съставил списък на западни компании, които напускат или остават в Русия.

Според него тези големи групи не само помагат за поддържането на руската икономика, но също така са играчка в ръцете на президента Владимир Путин.

Скандинавските организации, например, бойкотират американската сорпорация Mondelez, производител на закуски като Oreo и Toblerone, поради продължаващото й присъствие в Русия. Авиокомпанията SAS, Норвежката футболна федерация и шведските военни са сред онези, които вече отхвърлят продуктите, произведени от компанията, известна преди като Kraft Foods, както и нейните дъщерни дружества Freia в Норвегия и Marabou в Швеция.

На този фон компаниите, които продължават да правят бизнес в Русия са изправени пред заплахата от конфискуване на бизнеса и печалбите им. Според един сравнителен нов указ Русия може временно да поеме контрола върху компании от държави, считани за "неприятелски".

През последните месеци датската пивоварна Carlsberg и френският хранителен гигант Danone усетиха силата на тази политика на отмъщение. Докато двата индустриални гиганта бяха в процес на продажба на руския си бизнес, руската държава ги изненада, като едностранно пое контрола върху активите им в страната.

"Данон" в Русия вече се казва H&N

"Данон" в Русия вече носи "американско" име

Владимир Путин подписа указ за прехвърляне на руския бизнес на "Данон" на Федералната агенция за управление на собствеността