Много хора в днешна Европа смятат "Газпром" за политически инструмент на Кремъл. Някои дори го наричат "газовото оръжие" на Путин. Уви, те са прави. Казвам това с искрено съжаление като журналист, който в продължение на почти 25 години наблюдава развитието на този концерн. Повярвайте ми, по повод юбилея на "Газпром" с голямо удоволствие бих написал, че концернът е станал символ на успешната пазарна трансформация на руската икономика и на европейския избор на Русия. Само че това не е така. А можеше да бъде.
Многообещаващото начало при Черномирдин
Всичко започна многообещаващо. Превръщането на министерството на газовата промишленост на СССР в държавен концерн стана една от знаковите промени от планова към пазарна икономика и гарант за непрекъснати газови доставки в Европа в условията на разпадане на Съветския съюз. Това показа и професионалното умение на екипа, сформиран от Виктор Черномирдин, който пък стана топ-мениджър. През 1990 този екип доказа своята способност да извлича ползи от капиталистическата конкуренция. Малко преди обединението на Германия, "Газпром" сключи договор за сътрудничество с германския концерн "ВASF" и неговата дъщерна фирма "Winterschall" и по този начин отне монопола на концерна "Ruhrgas" за закупуване на сибирски газ за Федералната република.
На 17 февруари 1993 година по указание на президента Елцин държавният концерн "Газпром" беше преобразуван в акционерно дружество. Именно в тези години беше положена основата за развитието на "Газпром" в посока към комерсиално сътрудничество с европейските пратньори. Няма да идеализираме дейността на концерна през 1990-те години в Източна Европа, където той нагло използваше своята наследена от СССР монополна роля. В общи линии концернът продължаваше да осъществява своята пазарна експанзия. Особено отчетливо по отношение на германския пазар.
Целта, наречена Германия
Още през 1993 година "Газпром" създаде със своя партньор "Winterschall" съвместното дружество "Wingas" и по този начин първи получи пряк достъп до крайните потребители на най-големия си европейски експортен пазар. "Wingas" изгради тръбопроводи в Германия. Осигури си и достъп до британския пазар. То изгради най-голямото подземно газово хранилище в Западна Европа - в германската община Реден, както и други подземни газови хранилища и изнасяше природен газ в редица европейски страни. Днес "Wingas" е стопроцентова дъщерна фирма на "Газпром". През 2003 година "Газпром" направи още един далновиден ход - концернът покани "Winterschall" да участва в усвояването на Ачимовското находище. Така възникна и фирма "Ачимгаз", в която днес руснаци и германци съвместно добиват газ за цяла Европа.
През пролетта на 2005 година на Хановерското примишлено изложение "Газпром" и "ВASF" обявиха своя съвместен проект, който по-късно получи името "Северен поток". Лично аз присъствах на тази конференция и много добре си спомням, че най-силно впечатление тогава направи не самото предложение за изграждане на трети коридор за доставки на руски газ в допълнение към двата действащи тръбопровода през Украйна и Беларус. Лично мен особено много ме печатли мащабният обмен на активи по цялата верига от добива до крайния потребител, за които тогава се договориха "Газпром", "BASF" и току-що присъединилата се към тях германска компания "Е.on". Германската страна получи големи дялове в сибирското Южноруско находище, а "Газпром" разшири присъствието си в Европа и увеличи дяловете си в "Wingas".
Това беше качествено ново ниво на сътрудничество и доверие между големия бизнес в Русия и Германия. Споразумението беше подписано в присъствието на президента Путин и тогавашния канцлер Шрьодер. Никой тогава нямаше усещането, че "Газпром" се явява инструмент на Кремъл и сляпо изпълнява неговата воля. Само година по-късно обаче това усещане се усили.
Непростимата грешка на Милер
На 1 януари 2006 година "Газпром" за първи път прекрати доставките на природен газ за Украйна, което се отрази и на транзитните доставки за Европа. По този начин преуспяващият концерн за една нощ рязко промени посоката на своето развитие и започна стремително да се превръща в политически и пропаганден инструмент в ръцете на руския президент, който възнамеряваше на всяка цена да отмъсти на Украйна за "Оранжевата революция".
Струва ми се, че много руснаци не осъзнават колко голямо значение отдава Западът на прецедентите при оценката на рисковете. Колко пъти преди демонстративното завъртане на газовото кранче Русия уверяваше на различни бизнес-форуми, че няма да допусне прекъсване на доставките на природен газ при никакви обстоятелства. За съхраняването на добрата репутация на "Газпром" руските управляващи бяха длъжни да намерят някакво решение на спора с Украйна, колкото и труден партньор в преговорите да беше тя. Но Владимир Путин реши да демонстрира сила и пожертва доброто име на "Газпром". Непростимата вина на Алексей Милер пред ръководения от него концерн се състои в това, че той не само допусна тази намеса, а и всячески я поддържаше. И то два пъти! През януари 2009 година Русия отново затвори кранчето на границата с Украйна. Този път за дълго. И цели държави, предимно в Източна Европа, действително започнаха да мръзнат.
Най-фаталната грешка за 25 години
Второто прекъсване на доставките беше най-фаталната грешка в четвъртвековната история на "Газпром". Оттам идва и днешният му лош имидж, който вече не може да бъде излъскан със скъпоструващи спонсорски договори с германски футболни клубове. Да не забравяме и третият енергиен пакет на ЕС със строгите му антимонополни изисквания.
Фаталната грешка на "Газпром" породи и създаването на Европейския енергиен съюз с механизми за взаимопомощ в случай на прекъсване на доставките на газ, както и упоритата съпротива срещу изграждането на "Северен поток-2". Много хора в Европа не вярват, че този газопровод е чисто комерсиален проект. Твърде голяма е готовността на руския концерн да похарчи огромни суми в услуга на фикс-идеята на Путин да лиши Украйна от транзитния пренос на природен газ.
В заключение: равносметката за тези 25 години е мрачна. В много европейски страни "Газпром" предизвиква недоверие и откровена наприязън. Лично на мен ми се струва, че това е обидно за юбиляра. Концернът, който можеше да съдейства за сближаването на Русия и Европа, заслужаваше друга съдба.
Хирам
на 02.03.2018 в 10:10:54 #9много им е глупава пропагандата на немците, абе хора, пропагандата не е кат олеките автомобили - правиш всичко точно по задание без отклонения. Правите техника, но в словото сте профани, дървеняци, нищо не можете, на лъжите и глупостите ви се връзват само дървените немци и то само 50 %, останалите ги е срам от вас, така както нас ни е срам от нашите политически марионетки... статията е пропаганда за лица с IQ под 90. Останалите дори не се дразним, просто подминаваме тази глупня..
psp_11
на 20.02.2018 в 14:38:04 #8Ha 1 янyapи 2006 гoдинa "Гaзпpoм" зa пъpви път пpeĸpaти дocтaвĸитe нa пpиpoдeн гaз зa Уĸpaйнa, ĸoeтo ce oтpaзи и нa тpaнзитнитe дocтaвĸи зa Eвpoпa.Πo тoзи нaчин пpeycпявaщият ĸoнцepн зa eднa нoщ pязĸo пpoмeни пocoĸaтa нa cвoeтo paзвитиe.. ============ Доставките само за Южна Европа. Отделно автора не казва причините за спиране.. Чиста проба пропагандна статия, където поредица от факти се интерпретират извън контекста на събитията. Загуби ли се прично-следствената връзка веднага се разбира манипулацията..
Бай Мангал
на 20.02.2018 в 13:50:22 #7Никой и никъде не споменава защо Путя клекна пред Резняка - говора за сваления изтребител и вдигане на ветото срещу турските стоки и най-вече туризма. Лично мнение е че Жужи се уплаши от прокарването на катарска газ към Европа. Мисля, че ако Жужи беше удържал още малко наложеното вето, турците сами щяха да си махнат Ердоганя, но както се казва "Шубето е голям страх"
nsmilitia
на 20.02.2018 в 12:20:31 #6Юдеявеле може да си разправя глупостите наляво и надясно, но е факт, че ни забраниха да прекараме южен поток през България и сега ще внасяме от Турция същия този руски газ!!! Интересите на България вечно не се взимат под внимание, но не мога да разбера нюза защо изобщо ги отразявате тия немски подчовеци?!
Бай Мангал
на 20.02.2018 в 12:16:51 #5"ДOKATO HE CE OTKЪCHEM OKOHЧATEЛHO И HAΠЪЛHO OT TЯ ЩE HИ ИЗΠOЛЗBA ЗA CBOИ ЦEЛИ,A HИE HЯMA ДA БЪДEM HИKOГA CAMOCTOЯTEЛHИ!" Стояне, дали ще ни използват краварите или ватенките, няма голяма разлика. Понеже намесваш само Росия в корупция и използвачество, нека Ти припомня внезапното посещение на Джон Кери в България А това за " Швейцария на Балканите" е толкова наивно, та чак граничи с безумие
Мунчо.вг
на 20.02.2018 в 11:53:19 #4user avatar 5983 fanty Автора въобще не манипулира фактите,а даже се изказва подозрително ласкаво за Русия! Русия политизира всичко-дори и търговията си!Това е рефлекс от сталиново време,а за съжаление,сега там властта се държи от негови наследници! Украйна била виновна,задето спряла кранчето!? А вие какво искате-Украйна да жертва независимостта си ,заради газови доставки ли?Украйна била виновна,че не си плащала навреме!?Затова си има санкции,преговори и накрая...плащане!Тоест ,този аргумент ,използван за вменяване вина на Украйна ,е несъстоятелен! РУСИЯ ИСКАШЕ ДА ПРИНУДИ УКРАЙНА ДА КЛЕКНЕ ПРЕД НЕЯ ЗАРАДИ ЛИПСАТА НА ГАЗ! Е,видя се,че Украйна не клекна,а това беше крах за Путин,който никога вече ,няма да може да възстанови доверието към Газпром! За Набуко...какво искате да каже автора-че заради зависимостта си от Русия,БЪЛГАРИЯ СЪЩО СЕ ПРЕВРЪЩА В НЕБЛАГОНАДЕЖДНА СТРАНА И ЗАРАДИ ТОВА НАБУКО Я ЗАОБИКОЛИ! Защото,тази зависимост от Русия е стигнала до липса на суверенитет за България! Какво щеше да стане ,ако Набуко мине през България,а Москва нареди на нашите продажници,да спрат кранчето за Западна Европа! И на всичкото отгоре да каже,че България е виновна!? ДОКАТО НЕ СЕ ОТКЪСНЕМ ОКОНЧАТЕЛНО И НАПЪЛНО ОТ ТЯ ЩЕ НИ ИЗПОЛЗВА ЗА СВОИ ЦЕЛИ,А НИЕ НЯМА ДА БЪДЕМ НИКОГА САМОСТОЯТЕЛНИ!ВРЕМЕ Е ПРОДАЖНИЦИТЕ,КОИТО НИ ТЛАСКАТ КЪМ ТОВА,ДА ПОНЕСАТ ЗАСЛУЖЕНИТЕ СИ НАКАЗАНИЯ! Чак тогава,България ще стане Швейцария на Балканите,ЗАЩОТО ДОРИ ЗА ПОГОЛОВНАТА КОРУПЦИЯ У НАС,Е ВИНОВНА РУСИЯ-ЗАЩОТО ТЯ ПОДКРЕПЯ ВСЯЧЕСКИ ПРОДАЖНИТЕ НИ ПОЛИТИЦИ,КОИТО ПООЩРЯВАТ КОРУПЦИЯТА, И КРАХА НА СЪДЕБНАТА НИ СИСТЕМА!
stopet
на 20.02.2018 в 11:25:58 #3Разбира се,
stopet
на 20.02.2018 в 11:25:31 #2Разбира се,
fanty
на 20.02.2018 в 11:10:43 #1автора манипулира фактите- спирането на газта го направиха украинците, а не руснаците. Просто украинците решиха, че понеже газта минава през тяхна територия, те могат да си отклоняват каквито искат количества и нищо да не плащат. това породи желанието на Русия с цел постоянство на доставките да заобиколи тази територия. Старно защо автора не коментира провала на Набуко, който заобиколи България и предпочете трасе по-дълго с 1000 км, а си мълчи