Половината студенти у нас искат да започнат работа с начална заплата между 1 200 и 2 000 лева. А по-голямата част от тях казват, че желаят стартовото им възнаграждение да бъде дори по-високо - между 1 500 и 2 000 лева. Това показват данни от изследването "Най-желаният работодател в България", проведено през месец февруари 2020 година по поръчка на "Българската асоциация за управление на хора" (БАУХ) и "Българското дружество за връзки с обществеността" (БДВО).

Според данните 7% от студентите у нас искат стартова заплата над 2 500 лева, а 11% - между 2 000 и 2 500 лева.

Най-голям дял от студентите, а именно 27% от всички запитани, посочват, че искат началното им възнаграждение да бъде между 1 500 и 2 000 лева.

22% застават зад желанието си да започнат работа за сума между 1 200 и 1 500 лева, а 15% искат заплатата им да бъде между 1 000 и 1 200 лева.

Снимка 475748

Източник: "Тренд"

Данните показват още, че сигурността и стабилността са сред ключовите фактори за младите хора при избор на работно място, особено по време на пандемията на новия коронавирус, която оказва сериозно влияние върху пазара на труда у нас. Именно заради това факторите сигурност и стабилност на работното място придобиват още по-голяма важност.

Най-голяма част от студентите посочват като най-важен фактор нивото на възнаграждение. Това е водещ критерии за 83% от анкетираните.

57% от запитаните казват, че сред най-важните фактори за тях е бъдещето кариерно развитие в съответната фирма, а около 50% държат много на сигурността и стабилността на работното място и естеството на самата работа. Над 40% от респондентите отбелязват като ключови фактори баланса между личния живот и работата, както и скоростта на израстване във фирмата.

Възможността за личностно развитие, гъвкавото работно време и местоположението на работното място са важни за около една трета от запитаните. 19% са посочили като ключов фактор възможността за дистанционна работа, а едва 18% от анкетираните са обявили, че се интересуват от репутацията на работодателя при започването на работа и качеството на продукта, произвеждан от компанията.

Снимка 475749

Източник: "Тренд"

Иначе студентите вярват, че у нас има компании, които отговарят на техните изисквания за добро работно място. Това са заяви 78% от запитаните, а според 62% в България може да се намери и "идеалната работа".

На другия полюс - 21% от студентите са убедени, че у нас няма подходящи работодатели, които да покриват критериите им, а 10% са на мнение, че "идеалната работа" не може да се намери в страната ни. Сондажът обаче не предоставя разбивка по специалност и населено място на обучение на анкетираните студенти. 

На първите пет места в класацията за най-желани от студентите работодатели попадат 11 фирми от сфери като бързооборотните стоки, телекомуникациите, технологиите, авиацията, горивата и фармацията.

Топ 5 на най-желаните работодатели в България:

  1. Кока Кола 
  2. А1 България и Летище София
  3. Vivacom и Теленор България
  4. IBM България, Лукойл България, Лукойл Нефтохим Бургас, Nestle България, Sopharma
  5. Hewlett Packard GDBC
Къде искат да работят студентите у нас: Топ 50 на най-желаните компании за 2019-а

Къде искат да работят студентите у нас: Топ 50 на най-желаните компании за 2019-а

"Банка ДСК" за първи път е лидер в класацията

Данните открояват още няколко тенденции. Основните мотиватори за работа на новото поколение на пазара на труда са справедливото възнаграждение (69%), научаването на нови неща и саморазвитието (68%), оценяването на усилията от страна на работодателя (51%) и връзката между личните постижения и възможностите за растеж (50%).

Оказва се също така, че 19% от българските студенти заявяват ясно, че желаят да работят за българска компания, а 21% - за чуждестранна. Произхода на фирмата няма значение за 41% от респондентите, а 19% не могат да отговорят на този въпрос.

В по-голямата си част следващите редовно обучение студенти биха искали да работят по специалността си. Това заявяват 77% от запитаните, а 5% желаят да загърбят специалността си.

Проучването е проведено от социологическа агенция "Тренд" между 1 004 студенти редовно обучение (бакалавърска и магистърска степен) в родните висши учебни заведения.

40-те най-атрактивни компании за студентите, изучаващи бизнес специалности

40-те най-атрактивни компании за студентите, изучаващи бизнес специалности

Част от тях са посочени като предпочитани и в проучване сред българските студенти