Преди век Хенри Форд отива в Бразилия и създава града Фордландия, надявайки се да се превърне в каучуков барон, но се оттегля след големи загуби. Сега автомобилният производител, който той основа, отново ближе бразилски рани. И изостави производството в предизвикателния пазар, след като "изгори" почти 61 млрд. реала ($11,6 млрд.) през последното десетилетие, пише Reuters.

Ford Motor Co. съобщи, че ще затвори заводите си в страната през януари, оставяйки над 5 хил. души без работа и нанасяйки тежък удар по 300 дилърства.

Непубликувани досега корпоративни отчети показват мащаба на финансовите проблеми, които са довели до решението. Документите сочат, че Ford е загубила $7,8 млрд. от дейността си в Бразилия. И ще трябва да плати още $4,1 млрд., за да приключи работата си там, с което общата цена възлиза на $12 млрд.

Почти всички загуби идват през последните осем години. Изчисления на Reuters сочат, че компанията е губила по около $2 хил. от всеки продаден автомобил.Скъпата авантюра подчертава рисковете пред производителите в Бразилия — страна, която до неотдавна е смяташе за един от най-обещаващите растящи пазари в света. Данъците, трудът и логистиката там обаче излизат скъпо.

Проблемите на Ford отразяват и стратегическа грешка на компанията, заради която тя изостана от конкурентите. Докато те въведоха промени в гамата си, Ford изостана и продължи да продава непечелившите компактни модели вместо SUV-тата с висок марж, казват източници на агенцията. Компанията е имала готов план за трансформацията, но е изостанала значително с въвеждането му, посочват те.

Бразилия срещу Мексико

Бразилия носи загуби и на други автомобилни производители, макар че държавата е предоставила субсидии на стойност $8 млрд. през последното десетилетие и 35% мито при вноса, за да защити местното производство.

Причините се крият във високите разходи. Макар че местните заводи произвеждат по 5 млн. автомобила годишно — над два пъти повече отколкото се продават в страната, износът е минимален, защото цените са неконкурентни. На всичкото отгоре компаниите плащат, за да държат заводите отворени, въпреки че работят при нисък капацитет.

От друга страна Мексико изнася над 80% от произведените в страната автомобили благодарение и на споразумението за свободна търговия със САЩ и Канада. Така държавата се превръща в привлекателна алтернатива.

Изследване на PwC от 2019 г. сочи, че продажбата на произведен в Мексико автомобил е 12% по-евтино за производителя, отколкото продажбата на произведен в Бразилия автомобил. Изчисленията включват производството, транспорта и данъците.

Високите разходи означават, че дори и компании като VW, General Motors и Toyota, които по-рано започнаха да произвеждат SUV модели в страната, едвам изкарват печалба.

Volkswagen Brazil е загубила $3,7 млрд. от 2011 г., по официални отчети. GM Brazil е получила $2,2 млрд. инжекции от 2016 г., а на местното подразделение на Toyota бяха опростени $1 млрд. дългове.

Ford не успява да се справи и въпреки получените общо $2,6 млрд. субсидии през последното десетилетие — около една трета от общите, които Бразилия е предоставила.

Проблемите се задълбочиха през 2013 г., когато цените на суровините се сринаха и повлякоха местната валута. Това вкара Бразилия в дълбока рецесия, която се влоши и заради корупционните скандали. Преди 2013 г. Бразилия бе четвъртият най-голям автопазар в света, а сега е на седма позиция.

Историята на Ford в Бразилия върви към своя край и заради пандемията, която влоши още повече икономическата ситуация.