Властите на китайския град Гуанджоу смятат да инвестират до 2027 г. повече от 10 милиарда юана (над 1,4 милиарда долара) в развитието на т.нар. "икономика на малките височини", т.е. услуги, при които се използват пилотирани и безпилотни (малки) летателни средства на височина до 3000 метра. Град Гуанджоу е с население от около 11 млн. човека и е един от много добре развитите икономически китайски мегаполиси.

Както съобщава японската агенция за бизнес информация Nikkei, финансовите средства ще бъдат използвани за изграждане в Гуанджоу на инфраструктура, включително над 100 площадки за излитане и кацане, като например за въздушни таксита. Освен това ще бъде изградено и летище с общо предназначение, но с по-къса писта за излитане и кацане от тези на обичайните летища.

Летящи таксита във Великобритания и други страни "набират скорост" - кога ще станат нещо обичайно

Летящи таксита във Великобритания и други страни "набират скорост" - кога ще станат нещо обичайно

Франция възнамерява да пусне въздушни таксита за Лятната олимпиада през 2024 г.

Гуанджоу се стреми да стане център в Китай на "икономиката на малките височини", отбелязва Nikkei. В града са базирани две компании, които са създали електрически летателни апарати с вертикално излитане и кацане (eVTOL) - това са подразделението на производителя на електрически превозни средства Xpeng, Xpeng AeroHT, както и компанията EHang. Такива летателни средства не се нуждаят от писта за излитане и кацане, затова са удобни за използване в градски райони - първоначално ще се използват като летящи таксита, а по-късно може да станат и частни превозни средства.

При това, както отбелязва Nikkei, цените на eVTOL вече е много по-ниски от тези на частните самолети. Цените на eVTOL започват от 138 хил. долара.

Компанията EHang вече е получила лиценз за масово производство на своите летателни апарати. Тя е започнала преговори с потенциални бизнес партньори в Близкия изток и Югоизточна Азия, като планира да подпише договори с представители на хотелиерския бизнес и на други сектори, извършващи туристически услуги.

Автомобилни компании инвестират в "летящи таксита"

Автомобилни компании инвестират в "летящи таксита"

Малките машини с вертикално излитане и кацане са по-евтини от традиционните самолети и вертолети

Всъщност EHang все още не е получила сертификат за авиационен оператор от китайските централни регулаторни органи, но очаква това да се случи скоро. Компанията Xpeng AeroHT пък очаква да получи лиценз за масово производство на своите летателни апарати в рамките на година и половина.

Междувременно, по данни на консултантския център към Министерството на промишлеността и информационните технологии на Китай, обемът на "икономиката на малките височини" в Китай като цяло през 2023 г. се е увеличил с 33,8% в сравнение с 2022 г., и е достигнал 69 млрд. долара. Експертите от центъра очакват, че до 2026 г. обемът на този сектор може да достигне във финансово изражение огромните 138 млрд. долара.

Париж ще има летящи таксита до 2030 година

Този европейски град смята да разгърне мрежа от летящи таксита до 2030 година

Процесът по подготовка започва още това лято