Големите автомобилни концерни са сред ключовите партньори на редица проекти, които целят да направят пътническия превоз по въздух на малки разстояния по-достъпен - т.нар "летящи таксита", пише в свой материал Axios.
Разработките са в сферата на апаратите с електрическо задвижване и вертикално излитане и кацане, като цената им е значително по-ниска от тази на самолетите и хеликоптерите. Те ще могат да превозват хора между различни точки на големите градове или да свързват мегаполисите с летищата им. През следващите няколко години няколко компании с подобни проекти ще кандидатстват за сертифициране в САЩ.
За да стигнат до пазара, обаче, на тях им трябват капитали, а също и специалисти - а и двете са налични в авто сектора.
Най-новото такова партньорство е между Stellantis (обединението на Fiat Chrysler и PSA Group) и Archer Aviation. Автомобилният производител, който вече инвестира 75 млн. долара в авиационния разработчик и планира да вложи още 150 млн., ще стане основен производствен партньор. За целта Stellantis ще помогне с инженерна експертиза, включително и за изграждането на нов завод в Джорджия.
Основен фокус е новият модел летателен апарат Midnight, който може да прелита по 20 мили със зареждане за 10 минути. Плановете са с такива летящи таксита от 2025 г. да бъдат свързани хеликоптерната площадка в Манхатън и летище "Нюарк". Партньор е друг инвеститор в Archer - United Airlines.
Много подобни са отношенията на Toyota с един от конкурентите на Archer - Joby Aviation. Японският концерн помогна за изграждането на първата фабрика на компанията.
Porsche си партнира с Eve Air Mobility на Embraer с цел масово производство на нейния 4-местен модел.
Mercedes-Benz работи с германската Volocopter, а Hyundai и Honda създадоха свои собствени подразделения за летящи таксита.