Вагонно-ремонтният завод в Дряново затваря врати. Над 100 души остават без работа. Според справка, през 2023 година 83 души са заети на трудов договор в завода. Ръководството обвинява БДЖ в неизпълнение на договори. От страна на българските железници също има обвинение към завода, като те казват, че има договор от 2021 г., приключил през април 2023 г., но той не е изпълнен, въпреки че са били изплатени 7 милиона лева за предаването на 15 вагона. Това става ясно от репортаж на Нова Телевизия.
Заводът за вагони в Дряново е едно от двете останали предприятия у нас, което работи с БДЖ. В него са построени всички пътнически вагони за родната железница преди повече от 30 години.
Според управителя на завода Валери Димитров през 2021 г. започва договора договора и тогавашното ръководство осигурява в бърз порядък да се изплати сумата по аванса. "В рамките на много кратък срок от време, в порядъка от 8 месеца, ние разработихме техническа и технологична документация, която позволява изработването не на 15, а на 100 вагона.
"През декември същата година показахме прототипа, но възложителят не присъства. Впоследствие се стигна до забавяне поради пандемията и забавени поръчки от външни контрагенти, тъй като ние внасяме продукти, които в България не се произвеждат". Това коментира в ефира на телевизията Димитров.
Договорът по обществената поръчка за 15 вагона е на обща стойност 26,6 млн. лв. без ДДС - по 910 000 евро или 1 779 000 лв. на вагон.
Тоя заявява още, че са поискали от БДЖ да се промени графика, защото имало забавяния. "Не сме искали да се увеличава цената или нещо друго", казва той и поясни, че ще бъде започната процедура срещу БДЖ.
От БДЖ изпратиха позиция, в която се казва, че претенциите на завода към тях са неоснователни, тъй като са били направени достатъчно компромиси.
Ето какаво се твърди нея:
"БДЖ - Пътнически превози" ЕООД категорично определя твърденията на г-н Димитров като некоректни и манипулативни. Още със сключването на договора е извършено авансово плащане към "Вагонен завод - Интерком" АД - гр. Дряново в размер на 6,9 млн. лв., с което "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД спазва задължението си, произтичащо от него.
Изпълнителят на договора "Вагонен завод - Интерком" АД - гр. Дряново не спазва първия, втория и третия етап, които са със срок на изпълнение до 22.10.2022 г., за което възложителят "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД задейства правото си на неустойка по договора."
Също така са изплатени още 80% от стойността на първия вагон - 996 690,97 лв. Подчертаваме, че с това общата платена сума на изпълнителя достига : 9 005 814,82 млн. лева, срещу които той не е предоставил нито един завършен вагон."
През годините броят на служителите разко намалява през последните две години. През 2019 на трудов договор са осигурени 158 слуцители, а през 2021 техният броя достига надминава 190 души. От 2022 година изглежда започва освобождаване на голяма част от тях, тъй като от 194 души, в края на годината осигурените служители са едва 96 души.
"Вагонен завод - Интерком" АД в Дряново има 103-годишна история. Преди няколко българският вагон "Сокол" покри успешно тестовете в сертифицираща организация "АФЕР" в Румъния и доказа, че отговаря на всички необходими изисквания, заложени в техническите характеристики на възложителя-БДЖ-ПП ЕООД. Модернизираният вагон от проект "Сокол" е рециклиран пътнически вагон и е първият от общо 15 за нуждите на БДЖ, чиято реконструкция беше възложена на предприятието в Дряново.
no-noi
на 24.11.2023 в 00:10:37 #1Които не си е прибрал процента да си каже а не да се срамува