Неправителствени организации и адвокати заведоха колективен иск срещу бездействието на Столичната община (СО) по отношение на високите нива на замърсяване в София.
Организациите, обединени под името "Група за чист въздух", съдят СО "от името на всички живущи, работещи и учащи в столицата" за бездействието в периода 2015-2017 г. За този период, въпреки сериозните нива на замърсяване с фини прахови частици (ФПЧ), СО не предприема никакви мерки, за да предпази населението, посочват от инициативата.
Активистите посочват, че София е столицата с най-мръсен въздух в целия Европейски съюз и един от най-замърсените градове в цяла Европа. Активистите споделят още, че редица европейски столици приемат проблема със замърсяването като предизвикателство, за което се изработват нови иновативни решения за намаляване на емисиите, както и зелени и модерни политики в сферата на транспорта и градоустройството. В този контекст "... Столичната община е допуснала да управлява града без приета стратегия цели две години", твърдят от "Група за чист въздух".
От инициативата отбелязват, че последната приета стратегия е изтекла през 2014 г. Предвид скандалния начин на приемането на гласуваната преди седмица Програма за качеството на атмосферния въздух 2015-2020 г., организациите изразяват съмнения и относно нейната законосъобразност и ефективност.
По изчисления на Европейската комисия българската икономика е ощетена с 3 милиарда евро годишно от непреките разходи за здраве, произтичащи от замърсяването на въздуха. "Група за чист въздух" споделя и доклада на СЗО за 2016г., според който около 9 000 човека годишно умират в България от болести, които се дължат на замърсен въздух.
Имайки предвид тези доводи, организациите очакват от Софийския градски съд да установи дали и колко в периода 2015 - 2017 г. Столичната община е навредила с бездействието си на жителите на София.
Организациите целят и да задължат СО да предприеме незабавни компенсиращи действия, които предварително да бъдат обсъдени с граждани и организации. "Ако успешно осъдим общината по този иск, това ще даде право на всички потърпевши от мръсния въздух на свой ред да завеждат дела на база подобно решение", заявяват от "Група за чист въздух".
От инициативата посочва и конкретни мерки към новоизбрания зам.-кмет по екологията Йоана Христова. Активистите искат да се оповестява адекватна и навременна информация за предстоящи и настоящи замърсявания, както и да се ограничава движението на автомобили в периодите на замърсяване.
От "Група за чист въздух" настояват още за приоритетно развиване на градския транспорт, което да доведе до по-малко жители, пътуващи с лични автомобили. Според активистите трябва още да се прекратят плановете за изгаряне на отпадъци в Топлофикация, както и да бъдат създадени зони с ниски емисии на вредни вещества в столицата.
В "Група за чист въздух" се обединяват организациите "Спаси София", "За Земята - Достъп до правосъдие", "Асоциация Диабет тип 2" и "Център за независим живот", както и адвокатите Димо Господинов, Христо Христев и Иван Велов. Те се надяват подобни искове да се заведат и в други градове в страната, за да може на този проблем да се обърне сериозно внимание.
Comon Sense
на 29.05.2017 в 22:00:24 #2Защо общините не поддържат улиците и тротоарите в жилищните комплекси - не само ще си счупиш краката вървейки по тях но и кам се разнася навсякъде - твърдо частици във въздуха“ Хора спрете да купувате тези стари коли - та по 2 и 3 на семейство - градския транспорт е достатъчно добър - мислете за здравето си и за бъдещето.
АОК
на 29.05.2017 в 18:11:44 #1Адмирации за инициативата, но ако наистина предложенията са само тези.... язък. "Да се ограничава движението на автомобили в периодите на замърсяване." - вие хора уред ли сте? Икономически неизгодно и необосновано! Относно болните - проблемите произлизащи от нездравословно хранещите се с евтини боклуци е много по-голям проблем от въздуха. Като пак удря и белият дроб. Ерго да замразим столицата, поради вредител с недоказани вредни ефекти е тотално немислимо. От друга страна увеличаване на пешеходната зоната е по-добра алтернатива. Така също и насърчаване на използването на градски транспорт. Например: Пакет за закупуване на целогодишен абонамент (изплащане на месечна база) за целия градски транспорт да е на половин цена заедно с половин цена за парко място на живущите в зелена и синя зона.