Най-голямата социална мрежа в света Facebook вече наброява 1,5 милиарда активни потребители месечно.

Според книгата „Ефектът Facebook” на Дейвид Къркпатрик, в която се разказва за основаването на компанията, Facebook е била доста апетитна хапка за редица фирми, които са се опитвали да я придобият.

Едва четири месеца след старта на социалната платформа хора с пари и хора, представляващи компании с пари, започнали да се редят на опашка и да молят съоснователя и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зъкърбърг да вземе парите им и да продаде компанията.

Очевидно Зъкърбърг е отхвърлил всичките им оферти. Някои от тях обаче са били много по-изкушаващи, отколкото предполагате. Вижте списък с 11 от най-големите оферти за купуването на социалната мрежа, съставен от Business Insider.

През юни 2004 г. неназован финансист предложил 10 млн. долара

Сайтът, тогава познат като TheFacebook.com, започнал да функционира през февруари 2004 година. Едва четири месеца по-късно и преди каквито и да е външни инвестиции 20-годишният Марк Зъкърбърг получил оферта за 10 млн. долара от анонимен нюйоркски финансист.

„Дори и за момент той не се замисли сериозно за приемане”, пише Дейвид Къркпатрик.

И Friendster се е опитвала да купи Facebook

Според документи, достигнали до Business Insider, една от първите компании, наддавали за социалната мрежа, била Friendster. Сделката обаче зависела от това сайтът да събере повече пари в нов кръг на финансиране преди да го направи Facebook. Това така и не се случило.

През лятото на 2004 г. гигантът Google също пробвал късмета си

Марк и съквартирантите му от Харвард си наели къща в град Пало Алто през лятото на 2004 г.

Не минало много време преди „няколко мениджъри на Google да дойдат и да видят дали има начин да работят заедно с TheFacebook или дори да бъде купена”, споделя авторът на „Ефектът Facebook”.

През март 2005 г. Viacom предложила 75 млн. долара

През пролетта на 2005 г. Facebook водела разговори за инвестиции с Washington Post Company.

Изневиделица американската глобална масова медийна компания Viacom предложила 75 млн. долара, за да купи платформата. При съгласие Зъкърбърг щял да спечели 35 млн. долара.

Вместо това обаче тогавашният президент на Facebook Шон Паркър използвал офертата, за да се спазари за по-добри условия от Post.

Преди да се продаде на News Corp през 2005 г. MySpace искала да придобие новия си конкурент

През пролетта на 2005 г. главният изпълнителен директор на MySpace Крис ДеВолф посетил Марк Зъкърбърг и екипа му, за да опипа почвата за потенциално придобиване на конкурента си TheFacebook.

Няколко души от ръководството на социалната мрежа се срещнали с него, „само защото мислели, че бил интересен човек и изпитвали любопитство към MySpace”, пише Дейвид Къркпатрик.

Половин година по-късно новата компания-майка на MySpace News Corp имала същата идея

През януари 2006 г. тогавашният дигитален директор на News Corp Рос Левинсън поканил Марк Зъкърбърг и един от топ съветниците му – Мат Коулър, в Лос Анджелис.

Левинсън искал да купи TheFacebook, но бил притеснен, че сайтът може да не задържи растежа си.

„Това е разликата между компания от Лос Анджелис и такава от Силициевата долина. Създадохме го (Facebook), така че да продължи и тези хора (от MySpace) си нямат и понятие”, казва Марк Зъкърбърг в „Ефектът Facebook”.

Viacom не се отказала и направила втори опит през есента на 2005 г.

Медийната компания не се отказала от Facebook и към края на 2005 година. Според изследваните фокус групи зрителите на музикалния канал MTV прекарвали все повече време в социалната мрежа.

Затова през есента Зъкърбърг се срещнал с главния изпълнителен директор на медийния гигант Том Фрестън. Шефът на Viacom усилено му рекламирал най-различни ползи от евентуално взаимодействие между MTV и Facebook. Съоснователят на социалната мрежа обаче не бил заинтересован.

От NBC се срещнали с Facebook през 2005 г.

Авторът на книгата не споделя много подробности, но директори на американската телевизионна компания NBC хвърлили поглед към Facebook през 2005 година.

Отчаяната Viacom направила последен опит през 2006 г.

В началото на 2006 г. шефът на музикалната телевизия MTV Майкъл Уолф направил последен опит да купи социалната мрежа Facebook. Зъкърбърг му заявил, че според него компанията струва 2 млрд. долара.

Няколко седмици по-късно медийната компания Viacom изпратила оферта за 1,5 млрд. долара, 800 млн. от които в брой веднага, а останалите – с по-късно изплащане.

В книгата се твърди, че Facebook била на косъм да се продаде, но искала по-голямо първоначално плащане. Финансовият директор на Viacom се притеснил от идеята да плаща толкова много за компания с толкова малки приходи. Така сделката се провалила и Viacom така и не направила нов опит.

През юни 2006 г. Yahoo решила, че трябва да притежава Facebook

През лятото на 2006 г. интернет гигантът Yahoo предложил на социалната мрежа сумата от 1 милиард долара. Инвеститорите и много от директорите на Facebook искали да продадат компанията.

Тогава обаче платформата тъкмо била напът да пусне новинарския поток (News Feed). Марк Зъкърбърг преценил, че ако функцията се справя добре, компанията ще струва много повече от 1 млрд. долара.

От своя страна, Yahoo намалила офертата си на 850 млн. долара, след като отчела ужасна печалба за второто тримесечие на годината. Точно 10 минути били нужни на борда на директорите на Facebook, за да откаже понижената оферта.

През 2006 г. AOL хвърлила сериозен поглед върху Facebook

Главният изпълнителен директор на мултинационалната медийна компания AOL Джонатан Милър решил, че иска да купи Facebook в средата на 2006 година. Той дори убедил шефката на Time Inc. Ан Мур да се включи в сделката преди да я отнесе към компанията-майка на AOL Time Warner.

Планът му бил AOL да продаде MapQuest и Tegic, а Time Inc. да се раздели с IPC. Така двете щели да предложат на социалната мрежа над 1 млрд. долара.

Главният изпълнителен директор на Time Warner Джеф Бюкс обаче отхвърлил идеята.

Yahoo се завърнала с ново предложение през есента на 2006 г.

През есента на 2006 г. американската компания Yahoo направила нова оферта на Facebook, като предложила да плати 1 млрд. долара или повече.

Тогава обаче социалната платформа отворила сайта и за други хора, освен студенти и ученици, а регистрациите на профили скочили от 20 000 дневно на 50 000 на ден.

Гигантът Google направил втори опит да придобие Facebook през 2007 г.

През есента на 2007 г. тогавашният директор на екипите на Google за рекламни продажби в Северна и Латинска Америка Тим Армстронг убедил управителния съвет на компанията да му позволи да се опита да сключи сделка, при която Google би отговаряла за международната реклама на Facebook.

„Бордът дори одобрил преговори за купуване (на Facebook), ако има смисъл”, пише Къркпатрик. Google така и не постигнала сделката, но офертата ѝ да инвестира във Facebook при оценка от 15 млрд. долара ще промени компанията на Марк Зъкърбърг завинаги.

„Защо просто да не ви купим за 15 млрд. долара?”, предложил шефът на Microsoft

Решен да държи Facebook далеч от Google, главният изпълнителен директор на Microsoft Стив Балмър предложил да купи компанията през 2007 година. Той знаел, че Зъкърбър никога не би се отказал от контрола върху социалната мрежа, затова и излязъл с оферта, базирана на придобиването на Genentech от Hoffman-LaRoche.

Авторът Дейвид Къркпатрик обяснявa: „Microsoft би придобила малък дял от Facebook на стойност 15 млрд. долара. След това би имала възможността на всеки шест месеца да купува по още 5% от Facebook. Пълно поглъщане на компанията би отнело между 5 и 7 години”.

Придобиването така и не станало факт, но гигантът Microsoft наистина купил 1,6% от социалната мрежа за около 250 млн. долара.

Според книгата „Ефектът Facebook” социалната мрежа не е получавала повече оферти…

Една причина: Инвестицията на Microsoft от 247 млн. долара, която качила стойността на Facebook до астрономическите 15 млрд. долара, изисквала компанията на Зъкърбърг да даде предизвестие на Microsoft преди да обмисли оферта за купуване от Google – единствената друга компания в света, която може да плати толкова много за технологична стартираща компания без приходи.

Ако Facebook някога се продаде (на друга компания, като изключим първичното публично предлагане), то тя ще бъде купена от Microsoft или от компания, която направи оферта, с която Microsoft реши да не се конкурира.