Гръцките корабопритежатели през последните месеци насочват интереса си от контейнеровози към танкери и кораби за насипни товари, показват данните за покупките и продажбите на плавателни съдове, публикувани в анализ на гръцкия в-к "Катимерини".

По данни на посредническата компания, през тази година до средата на октомври, гръцките корабособственици са продали 189 кораба на обща стойност 4,19 млрд. долара. Същевременно за същия период те са закупили 215 кораба "втора ръка", на обща стойност от 4,59 млрд. долара, т.е. нетната инвестиция е 400 млн. долара.

Това, което прави впечатление, е прехвърлянето на интереса от контейнеровозите към танкерите и корабите за превоз на насипни товари. По-конкретно, гръцките компании са продали 18 контейнеровоза, а са купили едва три, т.е. гръцките контейнеровози са намалели с 15 броя. Тази тенденция се отдава на обстоятелството, че цената на този клас кораби е достигнала максимум през последните 12 месеца и вече навлиза в етап на корекции надолу.

От друга страна, гръцките корабособственици са продали 70 танкера за общо1,65 млрд. долара, а са закупили 101 за общо 2,18 млрд. долара, т.е. на практика от началото на годината, броят на танкерите с гръцки собственици се е увеличил с 31 броя.

След началото на руската инвазия в Украйна, транспортът на петрол и природен газ се извършва по по-далечни маршрути, а приходите които генерират танкерите, са нараснали от 5-10 хиляди долара дневно, на около 60 хиляди долара, а за някои маршрути - дори над 90 хиляди долара на ден.

Също от началото на годината, гръцките компании са продали 88 кораба за насипни товари за общо 1,54 млрд. долара, като са купили 106 такива за общо 2,3 млрд. долара, т.е. броят на гръцките кораби за насипни товари за периода е нараснал с 18 кораба.

Следващата криза на енергийния пазар: недостиг на петролни танкери

Следващата криза на енергийния пазар: недостиг на петролни танкери

Kорабните компании сe опитват да се сдобият с колкото се може повече танкери преди ембаргото на ЕС върху руския петрол