В ерата на енергиен недостиг един проблем от ситуацията е склонен да бъде пренебрегван: транспортът на енергийни продукти. Търсенето на танкери нараства, откакто Европейският съюз наложи санкции на Русия и изглежда тази тенденция ще се засили през следващите месеци - особено когато ембаргото на ЕС върху руския петрол и горива влезе в сила, пише Oilprice.
Kорабните компании сe опитват да се сдобият с колкото се може повече танкери преди ембаргото, което влиза в сила в началото на декември за суровия петрол и два месеца по-късно за горивата, пише Bloomberg, цитирайки доклад.
Корабите ще бъдат необходими, за да продължат да превозват руски петрол и горива в страни извън Европа, се отбелязва в доклада, тъй като ЕС вече няма да може да ги купува, въпреки че европейските купувачи в момента се запасяват с руски петрол и горива в очакване ембаргото.
Войната в Украйна и отговорът на ЕС в ситуацията съживиха значително световния пазар на танкери, а с него и разходите за превоз.
След инвазията на 24 февруари търсенето на танкери се е увеличило и е вероятно да остане стабилно в бъдеще, а една от причините е защото предлагането е доста ограничено, коментира Тор Свеланд от Svelland Capital пред CNBC.
През последните години са построени малко нови танкери. Това не е нещо, което може да се промени за една нощ и предлагането вероятно ще остане ограничено, което ще увеличи разходите за транспортиране на петрол и други горива.
През агуст Bloomberg съобщи, че световният пазар на танкери е свидетел на най-голямото търсене от повече от две десетилетия. По данни от Clarkson Research Services средната печалба за танкер с петролни продукти през август е скочила до 400 000 долара - най-високата от 1997 г. насам.
Към момента тази цифра вероятно е още по-висока и ще продължи да расте, тъй като търсенето на горива изпреварва предлагането през следващите месеци. Влияние ще окаже влизането в сила на горивното ембарго на ЕС срещу Русия.
Според доклад на Reuters, позоваващ се на изследване на S&P, има и рекорден спад на глобалния капацитет за рафиниране с 3,8 милиона барела дневно между март 2020 г. и юли 2022 г.
Докато капацитетът за рафиниране се свива, търсенето на гориво се увеличи с 5,6 милиона барела на ден, създавайки значителна разлика с предлагането. Капацитет за рафиниране трябва да се увеличи с около 2 милиона барела на ден до края на следващата година, освен ако не възникнат забавяния, което е доста вероятно, според изследването на S&P.