В ерата на енергиен недостиг един проблем от ситуацията е склонен да бъде пренебрегван: транспортът на енергийни продукти. Търсенето на танкери нараства, откакто Европейският съюз наложи санкции на Русия и изглежда тази тенденция ще се засили през следващите месеци - особено когато ембаргото на ЕС върху руския петрол и горива влезе в сила, пише Oilprice.

Kорабните компании сe опитват да се сдобият с колкото се може повече танкери преди ембаргото, което влиза в сила в началото на декември за суровия петрол и два месеца по-късно за горивата, пише Bloomberg, цитирайки доклад.

Корабите ще бъдат необходими, за да продължат да превозват руски петрол и горива в страни извън Европа, се отбелязва в доклада, тъй като ЕС вече няма да може да ги купува, въпреки че европейските купувачи в момента се запасяват с руски петрол и горива в очакване ембаргото.

Цените за наем на танкер за транспорт на LNG не са били толкова високи от 10 години

Цените за наем на танкер за транспорт на LNG не са били толкова високи от 10 години

Един от най-големите двигатели е скокът в износа за Европа

Войната в Украйна и отговорът на ЕС в ситуацията съживиха значително световния пазар на танкери, а с него и разходите за превоз.

След инвазията на 24 февруари търсенето на танкери се е увеличило и е вероятно да остане стабилно в бъдеще, а една от причините е защото предлагането е доста ограничено, коментира Тор Свеланд от Svelland Capital пред CNBC.

Доставките на петрол от Русия счупиха рекордите, благодарение на гръцките танкери

Доставките на петрол от Русия счупиха рекордите, благодарение на гръцките танкери

По-голямата част от суровия петрол се изнася чрез чуждестранни петролни танкери

През последните години са построени малко нови танкери. Това не е нещо, което може да се промени за една нощ и предлагането вероятно ще остане ограничено, което ще увеличи разходите за транспортиране на петрол и други горива.

През агуст Bloomberg съобщи, че световният пазар на танкери е свидетел на най-голямото търсене от повече от две десетилетия. По данни от Clarkson Research Services средната печалба за танкер с петролни продукти през август е скочила до 400 000 долара - най-високата от 1997 г. насам.

Към момента тази цифра вероятно е още по-висока и ще продължи да расте, тъй като търсенето на горива изпреварва предлагането през следващите месеци. Влияние ще окаже влизането в сила на горивното ембарго на ЕС срещу Русия.

Според доклад на Reuters, позоваващ се на изследване на S&P, има и рекорден спад на глобалния капацитет за рафиниране с 3,8 милиона барела дневно между март 2020 г. и юли 2022 г.

Докато капацитетът за рафиниране се свива, търсенето на гориво се увеличи с 5,6 милиона барела на ден, създавайки значителна разлика с предлагането. Капацитет за рафиниране трябва да се увеличи с около 2 милиона барела на ден до края на следващата година, освен ако не възникнат забавяния, което е доста вероятно, според изследването на S&P.