Цените на природния газ в САЩ имат няколко катализатора. През последните седмици те вървят постоянно нагоре, а един от най-големите двигатели за ръста е скок в износа на LNG за Европа. Това коментира енергийният експерт от Reuters Джон Кемп.

Докато скокът в износа на петрол е лоша новина за американските потребители, ръстът при износа на втечнен природен газ е фантастична новина за операторите на танкери за втечнен природен газ, защото най-големите търговци на газ искат непременно да си осигурят танкери за втечнен природен газ преди зимата, след като санкциите срещу Русия предизвикаха промяна на глобалните енергийни доставки.

Въпреки че традиционно има нарастване на търсенето с наближаването на зимата, собствениците на кораби и брокерите твърдят, че е в момента има необичайно голям прилив на търсене от компании като Shell, френската TotalEnergies и китайската Unipec. В резултат на това тарифите за наемане на танкер за втечнен природен газ за една година се търгуват близо до най-високото си ниво от десетилетие:120 000 долара на ден, което с 50% повече от преди година според Clarksons Platou Securities.

Бумът идва след като ЕС обеща да намали зависимостта си от руския газ с две трети до края на годината и да внесе 50 милиарда кубически метра LNG, въпреки че ключови европейски пазари като Германия дори нямат LNG терминал и няма да има следващите години, пише Zero Hedge.

Според собственици на кораби Total е бил особено активен в наемането на превозвачи за втечнен природен газ за период от между три и пет години, или по-дълъг период от обикновено.

Европа е най-големият пазар на САЩ при износ на LNG през последните месеци

Европа е най-големият пазар на САЩ при износ на LNG през последните месеци

Според данните на Refinitiv най-малко 50% от американския втечнен природен газ е транспортиран за Европа от началото на февруари

"Пазарът е сериозно нагорещен. Доста е трудно да се намерят подходящи кораби", коментира Ощайн Калеклев, който е ръководител на Flex LNG и Avance Gas, две компании за транспортиране на втечнен природен газ.

През последните години ситуацията във веригите за възпрепятстваха доставката на втечнен природен газ до Азия и Европа.Търсенето на кораби обикновено се случва в края на лятото в северното полукълбо, но тази година търсенето вече започна и търговците искат да намалят цените, като се съгласяват на по-дълги периоди на наем, според експерти индустрията.

Корабостроителниците в Източна Азия се опитват да пускат достатъчно бързо нови кораби за втечнен природен газ, но и това не е лесно.

Брокерите казват, че покачването на цените на газа е повишил търсенето на модерни плавателни съдове, защото по-старите плавателни "са изпаднали в немилост" - те използват турбинни двигатели, задвижвани от изпарените пари от LNG - по същество използват своя товар като гориво.