Японската SoftBank предлага да купи акции на Uber, оценявайки ги на 48 млрд. долара, което е с 30% по-малко спрямо последната им пазарна оценка от 68.5 млрд. долара, съобщава източник на Reuters.
Инвестицията, одобрена от управителния съвет на Uber през октомври, ще доведе до поредица от промени в управлението на транспортната компания. Подготвяното навлизане на SoftBank ще ограничи възможността за ранно гласуване на акционерите, ще разшири състава на борда от 11 на 17 директори и ще намали допълнително влиянието на бившия главен изпълнителен директор Травис Каланик.
Тези промени имат подкрепата и на изпълнителния директор Дара Хосровшахи. Те идват в края на година на скандали и промени за Uber, сред които и съобщението, че компанията е прикрила голяма хакерска атака през 2016 г.
Консорциумът от инвеститори, ръководен от SoftBank и Dragoneer Investment Group, смята да придобие дял от най-малко 14% в транспортната компания. Официалната оферта трябва да бъде отправена днес, а инвеститорите имат около месец да отговорят.
Инвестиционната група, ръководена от SoftBank, ще получи 2 от новите места в борда, като останалите 4 ще бъдат заети на независими директори. Очаква се японският гигант да инвестира още 1 млрд. долара в Uber при оценката от 68.5 млрд. долара.
Дори при намалената цена, Uber е втората най-високо оценена частна компания след китайската Didi Chuxing. Офертата е шанс за ранните инвеститори да реализират значителни печалби, а служителите да получат пари за акции, които досега имаха стойност само на хартия. Акционерите, включително служителите, с най-малко 10 000 акции, могат да продават.
Почти винаги, когато нов инвеститор купува дял от съществуващи акционери, ценните книжа са на цена по-ниска от пазарната им стойност. Все пак 30% е голяма остъпка, особено предвид плана на Uber да започне първоначално публично предлагане през 2019 г., заяви Фил Хаслет, шеф на EquityZen.
Обикновено намаляването на стойността в такъв размер се случва, когато една компания е изложена на риск да бъде продадена на много по-ниска цена, която не е така при Uber."Това наистина се изглежда като преоценка на стойността на Uber", посочва Хаслет.