68% от европейците свалят филми безплатно или ги гледат онлайн безплатно, законно или незаконно, сочи ново проучване на Европейската комисия за поведението на аудиторията, пише News.bg.

От Комисията поясняват, че свалянето на филми от интернет се дължи на липсата на избор. Като цяло 97% от европейците гледат филми поне от време на време.

Проучването отчита, че 40% от притежателите на смартфони и над 60 % от притежателите на таблети гледат филми на тях.

55 % гледат излъчвани безплатно филми на компютъра си или на портативно устройство.

Обикновено хората, които зареждат безплатно онлайн съдържание, са млади и образовани, живеят в градовете, обичат да гледат филми и се интересуват от филмовото разнообразие, но са недоволни от цената и слабото законно предлагане.

В изследването се посочва, че това не е изненадващо, тъй като докато публиката показва голям интерес към филмите като цяло, често най-близкият киносалон е на известно разстояние, а изборът от филми - сравнително ограничен. Това сочи, че европейската филмова индустрия може да увеличи приходите си, като разработи различни видове доходоносни онлайн платформи с цел по-голямо предлагане на филми и разширяване на аудиторията.

Европа произвежда над 1000 филма годишно, но повечето от тях се гледат в държавата, в която са направени, и относително малка част се излъчва в чужбина. 14 % от запитаните отговарят, че няма киносалони на по-малко от 30 минути от дома им. Този процент достига 37 % в Румъния, 27 % в Литва и 16 % в Хърватия.

Европейските филми се възприемат като оригинални и следователно провокиращи, публиката обаче критикува техните „мудни или тежки" сюжетни линии.

Преобладават хората, които избират кой филм ще гледат непосредствено преди да отидат на кино, като най-голям маркетингов ефект имат трейлърите. 28 % от европейците гледат филми по време на фестивали. Близо 50 % от запитаните са се възползвали от филмови образователни програми, например в училища, университети и киноклубове.

Проучването на поведението на зрителите се базира на изследване, анализ и интервюта с публиката в десет държави членки - Обединеното кралство, Франция, Италия, Испания, Германия, Полша, Хърватия, Румъния, Литва и Дания. На въпроси за филмовите им навици и предпочитания са отговорили 5000 души на възраст от 4 до 50 години.