След година на пандемия, която унижощи много работни места и подложи икономиката на редица изпитания, онези, които имат късмета да разполагат доход, са готови отново да харчат, пише Bloomberg. 

Продажбите на дребно в САЩ са близо рекордни. Американците са натрупали огромен запас от излишни спестявания. Според изчисления на Bloomberg от началото на пандемията до януари натрупаните спестявания са в размер от 1,7 трилиона долара. Прогнози сочат, че с отварянето на икономиката потребителските разходи ще нараснат значително.

Подобно явление се наблюдаваше в Китай през април миналата година, малко след като страната беше станала епицентър на коронавируса. Продажбите на Tiffany & Co. през май нараснаха с 90% спрямо предходната година, френската марка Hermes, известна с луксозните си чанти от 10 000 долара, спечели 2,7 милиона долара за един ден от магазин в Гуанджоу.

Оттогава Китай се възстановява, въпреки че вирусът продължава да вилнее в Европа и Северна Америка. Възстановяването на вътрешните полети в страната също предизвика оживление в сектора туризма с посещение на дестинации като Макао и Хайнан. Разходите на туристите там са толкова много, че големи имена като Ralph Lauren, Estee Lauder и Coach се опитват да отворят още магазини. Сега има надежда, че в САЩ ще се случи същото.

Американската икономика вероятно ще се отвори постепенно през 2021 г., а правителство вече започва да раздава стимули. До момента администрацията в САЩ е издала 90 млн. чека със стимули на обща стойност 242 млрд. долара в рамките на пакета за 1,9 трлн. Първата част от плащанията са директни депозити, като някои от тях са били получени още през миналия уикенд, пише CNBC, позовавайки се на доклад.

Според информация на финансовото министерство на САЩ по пощата са пратени около 150 хил. физически чека за около 442 млн. долара в рамките на първата вълна отпуснати средства.

"Тези стимули идват точно когато когато икономиката се отваря", казва Мишел Майер от Bank of America Corp.

Дори предишните стимули, които бяха в по-малък размер от 600 долара оказаха влияние и имаше скок на покупките през януари. Продажбите на дребно в САЩ скочиха от увеличените разходи за дрехи, електроника, домашно обзавеждане. Универсалните магазини отбелязаха ръст от близо 21% в продажбите от предходния месец.

Междувременно потребителските цени в САЩ се повишиха повече от очакваното през февруари, записвайки най-големия ръст от година, въпреки че инфлация остава слаба. Търсенето на услуги и пътуванията, постепенно се увеличават на фона на подобряващата се картина в здравния сектор.

Индексът на потребителските цени в страната се е увеличил с 0,4% през февруари, след като през януари нарасна с 0,3%. Прогнозите на инвеститори и икономисти са разделени по отношение на перспективите за инфлацията. Според някои ще има трета вълна от нарастващи цени, задвижвани от по-силно търсене.

Инфлацията вероятно ще се ускори през следващите месеци, задвижена от стимулите, растежа на доходите и кампанията за имунизации, която помага на бизнеса да се отвори отново, пише Bloomberg.

Растеж

Ръководителят на Централната банка на САЩ  Джероум Пауъл увери, че икономиката ще бъде подкрепяна толкова дълго, колкото е необходимо и изтъкна, че най-голямата икономика в света далеч не се е възстановила от кризата с Covid-19.

По думите му икономиката е далеч от целите си в областта на заетостта и инфлацията и ще е необходимо известно време, за да бъде постигнат нов напредък, пише БНР.

Според прогнозите на Федералния резерв американската икономика ще отбележи ръст от 6,5%  тази година, като това представлява сериозна възходяща ревизия спрямо декемврийските очаквания за повишение с 4,2 на сто.