Кавказката планинска верига в Грузия е една от най-големите забележителности в южната част на Европа. Точно тамошните пътища са доминирани от много специфичен вид трафик: огромни колони от камиони, превозващи всякакви стоки към северния съсед на Грузия: Русия. Често пред контролно-пропускателния пункт Ларс, единственият път към Русия, има опашки от камиони, чакащи да преминат през митницата.

След като Русия нахлу в Украйна и бяха наложени санкции от страните от Г-7, включително Обединеното кралство, потоците от определени стоки към тази страна внезапно се свиха, падайки до нула. Това важи за така наречените "стоки с двойна употреба", които можете да се изпозлват за създаване на импровизирано оръжие или поставяне в дрон, но също така и за луксозните стоки, забранени за продажба в Русия.

Тогавашната теория беше, че лишавайки руската военна машина от частите, от които се нуждае, и лишавайки високопоставените руски бизнесмени и служители от западния лукс, европейските държави биха могли да причинят икономически щети, дори и да не са във война директно с тази страна.

Но историята е съвсем различна по разказа на Ед Конуей за Sky News. Докато износът на тези стоки за Русия със сигурност падна до нула, той внезапно се повиши рязко за редица съседи на Русия. Изведнъж Великобритания изпраща оборудване за дронове в Киргизстан. Изведнъж започна да изнася луксозни коли за Азербайджан в количества, до които никога преди не е доближавала.

Нещата стават по-странни, когато се погледнат данните са за износа на Азербайджан, които показаха внезапен скок в собствения му износ на луксозни автомобили ( не произвежда луксозни автомобили) към други страни в Кавказ и Централна Азия, включително Грузия и Казахстан.

Това е малка мистерия, докато експертите по санкции заявиха, че подозират, че тези кавказки държави почти със сигурност са били използвани като вид проводник за изпращане на санкционирани стоки до Русия,

Британската лобистка група - Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT), казва, че износът на автомобили от Обединеното кралство за Азербайджан, както и за много страни по света, се е увеличил поради редица фактори, не на последно място процъфтяваща икономика, пускане на нови модели и задържано търсене."

С други думи, изводът е, че повечето, ако не и всички коли, остават в Кавказ (което би било напълно законно), вместо да преминат в Русия (което не би било законно).

Най-големият проблем пред икономиката на Русия не е войната, нито пък санкциите

Най-големият проблем пред икономиката на Русия не е войната, нито пък санкциите

Страната губи своите предимно висококвалифицирани работници

Оказва се, че граничния контролно-пропускателен пункт е пълен с онази концентрация от луксозни коли, които обикновено бихте очаквали да видите само пред луксозен хотел или в страна като Дубай - Мерцедеси, висок клас Лексуси, БМВ-та и сред многото немски коли два Рейндж Роувъра, според разкрития на местни и британски журналисти.

Предишни разследвания пък установяват, че радарни части и електрическо оборудване също са били изпращани от Обединеното кралство в Кавказ и Централна Азия след налагането на санкциите.

След като докарат колите до границата, те ги оставят там на паркинги, където престояват няколко дни, докато се оформят необходимите документи. Тази документация не е лишена от усложнения: след като европейските държави наложиха санкции, Грузия въведе свои собствени забрани за изпращане на автомобили в Русия. Въпреки това има много пропуски, които правят възможно прекарването на колите.

Един от начините е колите да бъдат регистрирани и митнически освободени в Армения, преди да стигнат на север до контролно-пропускателния пункт Ларс в Русия. Понякога онези, които взимат колите в Русия, биват съветвани да кажат, че се карат само през Русия до Киргизстан, разказва авторът на разследването.

Така или иначе, в крайна сметка на тези автомобили се издават транзитни регистрационни табели, след което могат да бъдат прекарани през границата. И тъй като грузинците могат да пътуват без визи в Русия, прекарването на колите през границата е просто въпрос на закарването им до там, оставянето на колата от другата страна, където ще бъде взета от друга група мъже.

Печелят всички - освен украинците

Важен момент е, че колите не се показват в митническите данни. От гледна точка на статистиката те просто пристигат в Азербайджан или Грузия и след това изчезват.

Това е само един от многобройните маршрути, по които санкционираните стоки се въвеждат в Русия, но тези маршрути, като цяло, са голяма част от обяснението за това как Путин успява да поддържа режима си оборудван с компонентите, които трябва да поддържа война и лукса, необходим за възнаграждение на неговите приближени. Резултатът е в противоречие с обещанията, когато тези санкции бяха наложени: икономиката на Русия остава силна, в Москва няма недостиг на стоки от първа необходимост и други и по пътя кавказките държави като Грузия и Азербайджан виждат огромен икономически тласък, служейки като неформален търговски канал. Печелят всички без украинците.

Според разследването Mercedes и Porsche и Range Rover са най-разпространените марки.

"Докато производителите на автомобили и властите в Обединеното кралство настояват, че правят всичко по силите си, за да ограничат тези неофициални търговски пътища, може би най-стряскащият извод от нашето разследване е, че на място в Грузия никой не се опитва да скрие какво се случва. Всички знаят, че тези европейски автомобили от висок клас не трябва да влизат в Русия, но въпреки това преминават през границата един по един всеки ден. Всички знаят какво се случва, но никой не прави нищо, за да го спре", коментира в статията си Конуей.

Трябва да се предположи, че почти същото се случва с всички видове стоки. Преминаването на тези автомобили е само най-видимото доказателство, че режимът на санкции не възпрепятства скъпите важни артикули да пътуват от Европа в Русия. За момента политиците и бизнесът изглеждат безсилни или не желаят да предотвратят тази тъмна търговия.