Европейската комисия и в частност комисар Пиер Московици анонсираха план за реформа на данъчната система, в частта касаеща корпоративното данъчно облагане. Действащата понастоящем нормативна уредба за корпоративното данъчно облагане в ЕС изостава от развитието на съвременната икономика. Някои дружества се възползват от некоординираните мерки на национално равнище, за да избегнат данъчното облагане в ЕС. Това води до значителни загуби на постъпления за държавите членки, до по-голяма данъчна тежест за гражданите и до нарушаване на конкуренцията за предприятията, които плащат своя дял от данъците.
Първата цел е рестартирането на така наречената „Обща консолидирана корпоративна данъчна основа“ (CCCTB), която следва да разреши най-съществените данъчни проблеми в Европейския съюз, що се отнася до корпоративното данъчно облагане. Новото предложение за CCCTB следва да е готово до края на 2016. Крайната цел на CCCTB е да осигури по-добра бизнес среда на единния пазар на ЕС, както и да затвори възможностите за избягване на данъчно облагане. Страните членки ще продължат сами да определят данъчните ставки и CCCTB няма за цел да ги уеднаквява или променя.
Втората цел е данъците да бъдат плащани там където е генерирана добавената стойност. В момента редица компании местят печалбите си между различни държави с цел по-ниски данъци. Планът на комисията е да предложи мерки, с които да се избегнат вратичките в законите на всяка страна, като по този начин компаниите да плащат честен данък спрямо реалната дейност във всяка държава.
Третата цел е да се създаде по-добра бизнес среда в ЕС. Основните аспекти са свързани със стабилност на данъчното законодателство, както и лесно администриране на данъчните процеси.
Четвъртата цел е да се създаде по-голяма прозрачност, както вътре в съюза, така и в отношенията с трети страни. В тази връзка, ЕК публикува списък от топ 30 на държавите, които не оказват съдействие на данъчните служби. Това са държави, които са попаднали в черните списъци на поне 10 членки на съюза.
Заместник-председателят Валдис Домбровскис, отговарящ за еврото и социалния диалог, заяви: „С този план днес си поставяме амбициозна, но реалистична цел — да направим данъчното облагане в ЕС по-справедливо и по-благоприятно за растежа. В основата стои принципът, че всички предприятия, независимо дали са големи или малки, местни или мултинационални, трябва да плащат справедлив дял от данъците в държавата, където реално упражняват стопанска дейност и в която реализират печалба.“
Комисарят по икономическите и финансовите въпроси, данъчното облагане и митническия съюз Пиер Московиси заяви: „Корпоративното облагане в ЕС се нуждае от задълбочена реформа. В интерес на растежа, конкурентоспособността и справедливостта, държавите членки трябва да обединят усилия и всеки трябва да плаща справедлив дял от данъците. Основите на новия подход към корпоративното данъчно облагане в ЕС бяха поставени днес от Комисията. Сега държавите членки трябва да продължат по този път.“
Комисията публикува и видео с пет факта за данъчното облагане:
1. Данъчното законодателство в страните от ЕС датира от 1930 година. Тези закони не са подходящи спрямо днешната дигитална и глобализираща се икономика.
2. Мултинационална компания, която оперира в границите на ЕС, плаща с 30% по-малко корпоративни данъци, в сравнение със сходна компания, която оперира само в една държава.
3. Ако една държава увеличи ставката на корпоративния данък, това води до по-малко отчитани печалби в тази държава. Това се случа, тъй като печалбите се преместват в друга държава.
4. Около 70% от местенето на печалби се осъществява чрез трансферно ценообразуване. Тоест печалбите се местят между различни дружества на една компания. Често се случва интелектуалната собственост на тези компании да е съсредоточена в държави с ниски данъчни ставки или наричани „данъчен рай“.
5. Около 88% от европейците подкрепят мерки срещу избягването на данъчно облагане и прехвърлянето на данъци в други страни.
Вижте видео