След едно от най-големите международни противопоставяния на сила през последните години, в сряда Европейската комисия прие строго, но все пак компромисно решение за емисиите на въглероден диоксид от новите автомобили. Все пак редица важни моменти остават неясни, посочва EUOBSERVER.

Един до друг на трибуната, комисарите Гюнтер Ферхойген и Ставрос Димас (съответно за индустрията и околната среда), които през последните седмици бяха като стегнати в преса - от една страна да запазят работни места, от друга страна да се преборят с промените в климата - оповестиха новият задължителен лимит емисии от нов автомобил след 2012: 130 гр./км CO2.

Това не е така амбициозно като първото предложение на Димас (120 гр./км), но Комисията е решила да не обезкуражава съвсем автомобилната индустрия. Освен това целта от 120 грама може да бъде достигната и по други способи.

Оставащите 10 грама могат да се редуцират, без директно да се адресират автомобилните производители - например чрез по-ефективно въздушно охлаждане, използване на биогорива и промяна в автомобилните гуми. В настоящия момент емисиите от нова кола са около 160 гр./км.

И двамата комисари са посочили важността задължителните условия да се прилагат и към всяка кола, която е внасяна в Европа. Димас е посочил, че това е най-амбициозната цел в света, а Ферхойген е казал, че Европа ще води в тази област още много дълго време.

Еколозите твърдят, че Комисията се е поддала на много силното германско автомобилно лоби, за което цел от 120 гр./км е била съвсем неприемлива. Ферхойген е отклонил обвиненията, посочвайки, че най-засегнатите ще са не толкова производителите на големи коли, работещи на газ, повечето от които се произвеждат в Германия, а по-скоро производителите на малки и средни коли.

Той е предупредил освен това за „кървава атака" от китайските и индийските производители, които могат да произвеждат според въпросните екологични стандарти, но при чувствително по-ниски разходи.

Очаква се по-нататъшна борба. Предложението на Комисията в сряда е само началото. Истинската трудност ще дойде, когато експертите започнат да формулират закона, който трябва да е готов най-късно през 2008.

Много ключови детайли остават неясни, например кой ще води досието в Комисията - екологичният или промишленият екип - което ще има важни последици за правната форма.

Друг въпрос е дали законът ще влиза в сила стъпка по стъпка или отведнъж. После, дали трябва да се направят различия между големите и малките коли, като се принудят производителите на по-големи коли да поемат по-голямата тежест в намаляването на емисиите. А ще се включват ли в самия закон системите наказания за тези, които не изпълняват предписанията на Комисията?

През миналата седмица се видя разцепление между автомобилните производители от Франция и Италия - като Рено и Фиат - които произвеждат много по-ниско ефективни в енергийно отношение коли, и производителите в Германия DaimlerChrysler и BMW. Критиката към германците е, че те трябва да се ангажират в същата степен със „зелени мерки", независимо, че в момента са по-близко до екологичните норми на ЕС.

Законът от Комисията ще отиде за евентуално потвърждение в страните членки и в Европарламента, като някои от евродепутатите вече дават знак, че ще лобират активно.

„Когато решава предложението, Европейският парламент има шанса да покаже, че германската автомобилна индустрия не действа като спирачка на опитите на ЕС да се пребори с промените в климата", е казал депутатът от зелените от Люксембург Клод Тюрмс.