Дори преди президентските избори в САЩ очакванията за затопляне на отношенията между Запада и Русия нарастнаха. А някои големи западни компании прецениха, че е време отново да инвестират на руския пазар, разказва Bloomberg.

Големи търговци като шведската Ikea и френската Leroy Merlin наливат милиарди долари в нови магазини и фабрики в очакване икономиката на страната да се събуди след две години на рецесия. 

Мебелният гигант ще инвестира 1.6 милиарда долара в нови магазини в следващите пет години. Leroy Merlin от друга страна анонсира инвестицинна програма за 2 милиарда евро, за да удвои своите аутлети в Русия за същия период. 

Фармацевтичният гигант Pfizer строи в страната нова фабрика, а Mars разширява фабриките си за дъвки и животинска храна.

"Това е моментът за инвестиции", казва Уолтър Каднар, мениджър на Ikea за страната.

Компанията му отвори последния си магазин в Русия преди пет години, но построи междувременно мебелна фабрика за 60 милиона евро до Санкт Петербург и купи земя за огромен търговски център в близост до града. "Силно вярвам в потенциална на руския пазар в дългосрочен план", добавя той.

Тук е мястото да припомним, че чуждестранните инвеститори замразиха проектите си в страната след налагането на западните санкции, последвалия силен спад на икономиката и началото на военния конфликт в Сирия. Тогава рублата загуби голяма част от стойността си за кратък период, повлияна най-вече от ниските цени на петрола.

"Последните 2-3 години бяха бедствие", казва Франк Шауф, шеф на Асоциацията на европейския бизнес в Москва. "Сега ситуацията се променя - курсът на рублата се стабилизира, а прогнозите за икономиката да за връщане скоро към растежа", добавя той.

Правителството заяви наскоро, че по време на годишната среща с чуждестранни инвестироти през септември са дошли най-много главни изпълнителни директори от десетилетие насам. Същевременно данните за преките чуждестранни инвестиции в Русия стреснаха мнозина - спад от 8.3 милиарда долара само за първите девет месеца на годината, при спад от 5.9 милиарда през предходната година.-

"Виждаме сигнали за възстановяване", заяви шефът на PepsiCo Индра Ной през септември. Дори след спада на рублата, Русия остава третия най-голям пазар за компанията след САЩ и Мексико. Компанията анонсира планове си за построянането на нова фабрика за бебешки храни в южната част на страната за 40 миилона долара.