В продължение на десетилетия германската икономика бе неофициално привързана към китайската. Тази връзка обаче е на път да се скъса, заплашвайки възстановяването на германската и европейска икономики, пише The Wall Street Journal.

Благодарение на топлите си отношения европейският гигант снабдяваше Китай с машини, които да задвижат азиатската икономика. Това помогна на Германия да се възстанови бързо след кризата от преди десетилетие. Но бизнес лидерите в европейската държава казват, че този модел вече не работи - а Поднебесната империя започва да се превръща от партньор в съперник.

През 2020 г. БВП на Германия ще се свие с между 5,8% и 7,1%, гласят прогнозите на икономистите. Спадът ще е по-малък спрямо други западни икономики, но далеч по-значим от очаквания растеж на Китай от 2,5%. И макар германските износители да се радват на възстановяването на международната търговия, те не получават същия тласък от Китай, както преди десетилетие. През юли износът на Германия се покачва спрямо юни, но все още е с 11% по-нисък спрямо година по-рано. Междувременно износът на Китай изпреварва миналогодишните нива през два поредни месеца.

Разликата, казват икономисти и бизнес лидери, се дължи частично на стратегията на Пекин да окуражава производителите да работят по по-сложни машини, които вече са конкурентни на германските. За много германски износители това не означава просто, че продажбите в Китай са по-трудни. Това означава и че китайските компании се появяват като конкуренти на все повече места. Една от компаниите, които усещат болката най-силно, е Herrenknecht AG.

В продължение на 15 години от началото на века производителят на висококачествени машини за пробиване на тунели, които полагат окабеляване и цимент, докато копаят земята, участваше в редица проекти в Азия. Приходите на семейната компания се покачиха почти 7-кратно между 2000 и 2015 г. до близо €1,3 млрд., като една пета от тях идваха от Китай.

През последните 4 години обаче годишните продажби на Herrenknecht намаляват с по около 5% годишно. Големите строителни компании в Китай разработиха собствени машини и не се нуждаят да ги купуват.

"Китайските компании са все по-конкурентни на международните пазари и предлагат ненормално ниски цени", казва Аким Кюн, говорител на Herrenknecht. "Изненадващо е за Европа колко бързо се случи това".Тази година може да се превърне в повратен момент за отношенията на Германия с Китай - най-големият ѝ търговски партньор.

В продължение на две десетилетия Китай се нуждаеше от германските индустриални роботи, заводско оборудване и автомобили, за да се превърне в най-големият производител на потребителски стоки в света. Германските компании очакваха, че двуцифреният годишен растеж няма да спре никога. За няколко години в началото на века това помогна на Германия да се превърне в най-големия износител в света, изпреварвайки дори САЩ и Китай. То позволи на европейската страна да запази работните места в производството в период, в който редица компании местиха заводите си в по-евтини региони.

Сега китайски компании доставят вятърни турбини във Франция, автобуси в Норвегия и индустриално оборудване по цял свят. Китайска група наскоро подписа договор и за изкопаването на три тунела за метрото в Стокхолм.

В ключови сегменти на производството Китай вече се доближава до германските компании, казва Карл Хюгсен, председател на HAWE Hydraulik SE, която среща все повече конкуренция от Поднебесната империя. "Китай вече не е развиваща се страна", казва той.

Тъй като правителството в Китай успя да контролира по-добре пандемията и заради политиките за подкрепа на икономиката, китайските износители завземат все по-голям дял от износа по света, докато другите държави остават в клопката на вируса. "Въпрос на време е китайските компании да застанат начело", предупреждава Улрих Акерман, управляващ директор във VDMA Mechanical Engineering Industry Association.

Дори и ценената автомобилна индустрия в Германия е под сериозен натиск. Китайската CATL изгражда завод за производство на батерии в Европа. В същото време германската Bosch заяви, че няма да се занимава самостоятелно с производство на батерии, въпреки че бизнесът ѝ за производство на части за автомобили с конвенционални двигатели запада. Вместо това, тя ще си партнира с CATL.

Междувременно анализатори изчисляват, че батериите отговарят за около 40% от разходите за един автомобил. А германското правителство прогнозира, че почти половината от общо 870 хил. работни места в автомобилната индустрия ще изчезнат при преминаването към електромобили.