Президентът на САЩ Джо Байдън обеща да разгледа жалба от група от пет американски профсъюза срещу китайското правителство. Той съобщи това на страницата си в социалната мрежа X (преди Twitter). "Ние винаги ще се противопоставяме на нечестните практики на Китай. И докато съм президент, ще се боря за американските работници", казва Байдън.
Петицията, която адвокатите на профсъюзите са подали в търговския департамент на САЩ, изисква да се предприемат действия спрямо "незаконните" китайски практики за "доминиране в корабостроителния сектор и ограничаване" на американската търговия.
Тези практики се отнасят до закони, които като че ли облагодетелстват китайските корабостроители и насърчават предоставянето на субсидии за тях. Желанието на китайското правителство, страната да доминира на световните пазари за корабостроене, корабоплаване и логистика, се подпомага от непазарни "инструменти", които са "по-агресивни от тези на всяка друга страна", се казва в петицията на американските профсъюзи.
В документа се подчертава заинтересоваността на профсъюзите за укрепване на американското корабостроене, което, според юристите, е невъзможно да стане без мерки спрямо китайското правителство. Жалбоподателите аргументират необходимостта от прилагане на ограничителни мерки спрямо Китай, с твърдението си, че има "упадък" на американското корабостроене: по техни данни, през последните 50 години броят на корабостроителниците в САЩ, занимаващи се със строителството, ремонт и други дейности по поддръжка на кораби, е намалял със 70%.
По данни на Clarkson Research, повече от 90% от поръчките за търговски кораби (изчислени по тонаж) през 2022 г. идват от три държави - Китай (47%), Южна Корея (29%) и Япония (15%). За сравнение, тогава на Русия се падат 0,45% от световния търговски корабостроителен пазар, а на САЩ - 0,13%.
Според китайската държавна информационна агенция "Синхуа", през 2023 г. Китай е завършил строителството на кораби с общ тонаж над 42 млн. тона, което е с 12% повече от 2022 г. В същото време, са приети с 56% повече нови поръчки - за общ тонаж от 71 милиона тона. А на световния пазар за "екологични" кораби, делът на поръчките в Китай от чужбина през 2023 г. е 57%.
По три показателя - брой доставени кораби, нови поръчки и поръчки в процес на изпълнение - Китайската държавна корабостроителна корпорация (CSSC), зае 1-во място в света за 2023 година.
При това, както писа Global Times, за 2023 г. Китай успя да изпревари Гърция, която имаше водеща позиция в продължение на десетилетие, като най-големият в света собственик на търговски морски флот по брутен тонаж.
projekt
на 18.03.2024 в 11:36:20 #1не е ли малко смешен този "демократичен плач" на САЩ. САЩ защитава американски комапнии по цял свят, дава субсидии, евтин ток, евтина земя и какво ли не дори на европейски компании да се преместят в САЩ, но се "сърдят" на Китай че правел същото. а какво очакват САЩ. Китай да дава пари на американски компании.....това ли се очква от Китай според САЩ. нас тук така ни обясняваха едно време като влизахме в ЕС и НАТО. откажете се от това, откажете се от онова...ние ще се погрижим.... е сега 20 години по късно се оказа че вече даже краставици и домати внасяме. нямаме армия, няма тежка индустрия....нищо няма. има само производство на "ишлеме"