Президентът на САЩ Джо Байдън обеща да разгледа жалба от група от пет американски профсъюза срещу китайското правителство. Той съобщи това на страницата си в социалната мрежа X (преди Twitter). "Ние винаги ще се противопоставяме на нечестните практики на Китай. И докато съм президент, ще се боря за американските работници", казва Байдън.

Петицията, която адвокатите на профсъюзите са подали в търговския департамент на САЩ, изисква да се предприемат действия спрямо "незаконните" китайски практики за "доминиране в корабостроителния сектор и ограничаване" на американската търговия.

Тези практики се отнасят до закони, които като че ли облагодетелстват китайските корабостроители и насърчават предоставянето на субсидии за тях. Желанието на китайското правителство, страната да доминира на световните пазари за корабостроене, корабоплаване и логистика, се подпомага от непазарни "инструменти", които са "по-агресивни от тези на всяка друга страна", се казва в петицията на американските профсъюзи.

САЩ са решени да блокират достъпа на Китай до американски технологии при чиповете и изкуствения интелект

САЩ са решени да блокират достъпа на Китай до американски технологии при чиповете и изкуствения интелект

Как коментира въпроса министърът на търговията на САЩ

В документа се подчертава заинтересоваността на профсъюзите за укрепване на американското корабостроене, което, според юристите, е невъзможно да стане без мерки спрямо китайското правителство. Жалбоподателите аргументират необходимостта от прилагане на ограничителни мерки спрямо Китай, с твърдението си, че има "упадък" на американското корабостроене: по техни данни, през последните 50 години броят на корабостроителниците в САЩ, занимаващи се със строителството, ремонт и други дейности по поддръжка на кораби, е намалял със 70%.

По данни на Clarkson Research, повече от 90% от поръчките за търговски кораби (изчислени по тонаж) през 2022 г. идват от три държави - Китай (47%), Южна Корея (29%) и Япония (15%). За сравнение, тогава на Русия се падат 0,45% от световния търговски корабостроителен пазар, а на САЩ - 0,13%.

Страната най-голям инвеститор в Русия сега

Страната най-голям инвеститор в Русия сега

Кои са най-предпочитаните за инвестиции региони

Според китайската държавна информационна агенция "Синхуа", през 2023 г. Китай е завършил строителството на кораби с общ тонаж над 42 млн. тона, което е с 12% повече от 2022 г. В същото време, са приети с 56% повече нови поръчки - за общ тонаж от 71 милиона тона. А на световния пазар за "екологични" кораби, делът на поръчките в Китай от чужбина през 2023 г. е 57%.

По три показателя - брой доставени кораби, нови поръчки и поръчки в процес на изпълнение - Китайската държавна корабостроителна корпорация (CSSC), зае 1-во място в света за 2023 година.

При това, както писа Global Times, за 2023 г. Китай успя да изпревари Гърция, която имаше водеща позиция в продължение на десетилетие, като най-големият в света собственик на търговски морски флот по брутен тонаж.

САЩ започват разследване дали китайските автомобили са риск за националната сигурност

САЩ започват разследване дали китайските автомобили са риск за националната сигурност

Превозните средства "събират големи количества чувствителни данни за своите шофьори и пътници"