Търговците на енергия и енергийните компании складират все повече втечнен природен газ в морето, което попринцип е необичаен ход за запасяване с доставки за зимата, тъй като пазарът е изправен пред сериозен недостиг.

Доставките на втечнен природен газ се "паркират" край брега, защото не могат просто да бъдат внесени в складове на сушата - терминалите са максимално запълнени и затова купувачите избират да плащат, за да държат кораба наблизо.

Вносителите в Азия и Южна Америка също залагат на този нестандартен план, търсейки допълнителни доставки.

В същото време търговците се стремят да спечелят, като съхраняват LNG и смятат да се възползват от това, когато цените скочат през зимните месеци.

Обемите на LNG в така нареченото "плаващо хранилище" в световен мащаб достигнаха 1,4 милиона тона на 2 септември, което е най-високото количество от две години, според компанията за енергийно разузнаване Kpler. Това е почти равно на общия внос на Испания през август.

Стратегията се използва често на петролния пазар, но е неподходяща за LNG товари, защото течното гориво бавно се изпарява в корабите, което прави дългите периоди на съхранение предизвикателство.

Засега най-малко девет са корабите, съхраняващи LNG в океана, според данните за корабоплаването на Bloomberg и Kpler. Танкерът British Partner беше на празен ход в Южнокитайско море този месец, след като натовари омански и катарски газ чрез прехвърляне от кораб на кораб близо до Малайзия, показват данни на Bloomberg.

Китай тихомълком изнася руски втечнен природен газ за Европа

Китай тихомълком изнася руски втечнен природен газ за Европа

Вносът на LNG в Европа е нараснал с 60% на годишна база през първите шест месеца на 2022 година

Цените на природния газ в Европа и Азия се търгуват на рекордно високо ниво за това време на годината, след като Русия ограничи доставките за ключови клиенти, засилвайки конкуренцията за доставки на LNG от доставчици като САЩ, Нигерия и Катар.

Търсенето на кораби в световен мащаб доведе до по-високи тарифи, а търговците коментират, че цените ще се увеличават повече.

"Очакваме да има повече плаващи хранилища", казва Ойстейн Калеклев, главен изпълнителен директор на корабособственика Flex LNG Management AS.