Очакването, че Германия за втора поредна година ще е в рецесия със сигурност не е добра новина и показва както циклични, така и структурни слабости, но в момента в ход са множество мерки за подобряване на икономиката и тя ще се върне към растежа. Това подчерта по време на среща с журналисти ръководителят на икономическия отдел на посолството на страната у нас Мориц Зайлер.

"Германският бизнес модел беше да внасяме евтина енергия от Русия и евтини стоки от Китай и да ги използваме за създаването на продукция за глобалните пазари. Какво се случи - руската агресия срещу Украйна спря енергийните доставки. Случиха се санкциите, COVID. Нарушиха се веригите на доставки. Намаля търсенето от Китай и от САЩ. Това ни удря силно - Германия е силно зависима от износа", обясни експертът.

И беше категоричен: "Смятам, че германската икономика е в много по-голяма степен "термометър" за глобалната икономика, отколкото "пациент".

Германски компании в три важни сектора оглеждат България... но няма да е "любов от пръв поглед"

Германски компании в три важни сектора оглеждат България... но няма да е "любов от пръв поглед"

Ромите, мигрантите и връщащите се от майчинство жени са неупотребен трудов ресурс, подчерта ръководителят на икономическия отдел към посолството на Германия у нас

"Извършваме енергиен преход и това струва пари - влияе на енергийните цени. Правителството взе някои решения за намаляване на таксите и това трябва да намали разходите. Има и отстъпки за големите индустриални потребители", посочи още Зайлер.

Той обаче беше категоричен, че в страната повторното отваряне на ядрените централи не е на дневен ред, защото е социално неприемливо. "Освен това, ако погледнем всички ядрени проекти в Европа - те имат поне по 10 години закъснение. Даже и в много добре организирани страни като Финландия, просто не могат да ги построят навреме", коментира ръководителят на икономическия отдел.

На този фон по думите му Зелената сделка в частта ѝ с разгръщането на ВЕИ мощности има голям икономически потенциал: "Не трябва да копаеш за въглища или газ - обръщаш се към енергийна система, която има много ниска плаваща ценова компонента. В момента фиксираната компонента е голяма заради нуждата от инфраструктура и капацитет - но дългосрочно този модел е основан на много ниска плаваща цена. Това е нещо, което инвеститорите харесват, защото е много предвидимо. Ако успеем да станем първия декарбонизиран континент, ще сме много по-конкурентоспособни в бъдеще".

Компания на Deutche Bahn се готви да закрие хиляди работни места в Германия

Компания на Deutche Bahn се готви да закрие хиляди работни места в Германия

Товарните превози на различни видове стоки ще се отделят в независими бизнес звена

Друг проблем, с който Германия се бори, е бюрокрацията. Зайлер отбеляза, че вече е приет закон за намаляване на разходите за бизнеса, който трябва да ги намали с 3,22 млрд. евро годишно. От тях 1,4 млрд. евро са свързани директно с бюрокрацията. Улеснява се и инвестирането в стратъпи.

Берлин ще даде и около 70 млрд. евро за инфраструктурни проекти. Зайлер даде пример с ключовата жп връзка между Франкфурт и Манхайм, която ще се изгради наново с цел да работи през следващите 30 години - а не да се правят частични, скъпи и неефективни текущи ремонти. "За 5 месеца това ще е болезнено", призна той, като обаче посочи, че Deutsche Bahn са закупили 150 автобуса и са наели 500 водачи от чужбина, които да поемат пътникопотока на влаковете.

От икономика №1, Германия се превърна в най-слабата сред големите в еврозоната. Предстои и още свиване

От икономика №1, Германия се превърна в най-слабата сред големите в еврозоната. Предстои и още свиване

Страната беше най-слабата сред големите дърбави от еврозоната миналата година със свиване от 0,3%

Очакването е след свиването с 0,1% през 2024 г., икономиката на страната да регистрира растеж от 1,1% през 2025 г. и 1,6% през 2026 г.

Ръководителят на икономическия отдел на германското посолство беше категоричен, че въпреки всичкото говорене за икономическите проблеми на страната му, тя остава третата най-голяма икономика в света, има 22,5 млрд. евро търговски излишък и на нейна територия има активна развойна дейност.

"Сред страните от Г-7, само две все още имат значима индустрия. Това е Япония, която има около 29% дял на индустрията в БВП и Германия с 26%. Всички останали - САЩ, Франция, Великобритания, имат по около 15%", категоричен беше Зайлер.

Как обаче тази индустрия да остане релевантна и при сегашните икономически реалности? Зайлер цитира изводите от скорошно проучване на Deutsche Bank, свързано с автомобилния сектор: "Те трябва да се променят още повече към премиум пазара и да се отдалечат от масовия пазар. Сега, например, вече не произвеждаме малки автомобили. Ако погледнем VW, те вече не произвеждат в Германия нито един автомобил Up или Polo. Те все още произвеждат Golf, но фокусът наистина е върху тези премиум автомобили с висока добавена стойност".

ЕС реши да наложи мита върху китайските електромобили, въпреки че Германия е против

ЕС реши да наложи мита върху китайските електромобили, въпреки че най-голямата икономика е против

Въпреки това преговорите с Пекин ще продължат

Според Зайлер няма причина да се притесняваме толкова за работните места, защото промяната към по-скъпа (но и не толкова масова) продукция се случва именно в период, в който по-скоро има търсене, отколкото излишък на кадри.