От пръв поглед си личи, че е жена, отдадена на бизнеса. Казва, че не обича светлините на медийните прожектори, затова и често отбягва журналистите. Въпреки че е отдадена на работата си близо 24 часа в денонощието, но най-добре се чувства в семейството си. Няма хоби, но обича да готви, когато остане малко свободно време. Категорична е, че най-великото изкуство днес е да се работи с хора. И го доказва всеки ден.
Сигурно и заради това си е избрала за девиз: „Само напред и нагоре". Е, взела го е на заем от съпруга си, който е бивш подводничар, когото Гинка Узунова подкрепя безрезервно във всяко начинание.
Бизнес дамата се смята за щастлива жена, макар че „самото щастие е изменчива величина".
Приятелите на Узунови казват, че те са здраво семейство. Настина в първите години на прехода много от бързо забогателите бизнесмени побързаха да сменят не само старите си возила, но и съпругите. В това отношение собственикът на варненското акционерно дружество „Интерсервиз Узунови" Красимир Узунов се оказа доста далновиден. Защото би било глупаво да отсече „дясната си ръка".
Веднага след като Узунов се захваща с частен бизнес, съпругата поема счетоводството на фирмата. Така ръка за ръка семейният бизннес се разраства, а Гинка Узунова се превръща в незаменим партньор, който поема част от неотложните задачи.
Днес тя е член на Българската асоциация на оранжерийните производители и на варненската асоциация „Да съхраним жената". Именно тази неправителствена организация я номинира за „Жена предприемач и мениджър на Варна за 2008 г." Борбата в тазгодишната, девета по ред надпревара за приза, бе много оспорвана. Състезаваха се производителки на храни, дами от хотелиерския и ресторантьорския бизнес, но везните натежаха в полза на Гинка Узунова по няколко причини. Дружеството им през годината осъществи изграждането на най-големия МОЛ във Варна, разположен на площ от 70 000 квадратни метра. От тях 33 000 са предназначени за търговия. През ноември, в условия на финансова криза, обектът бе продаден за 120 млн. евро - една доста успешна сделка.
Как се води борба с кризата
„Това е много висока награда за мен. Тя е признание за положения труд, но и задължава. Сега управляваме 19 дъщерни фирми, които са свързани с продажбата на бяла техника, на хранителни продукти, на мебели, имаме и редица други дейности. Близо 20 години ги утвърждаваме на пазара. Бих казала, че все още никой не е намерил точната рецепта за излизане от икономическата криза. Затова ще търсим баланс между отделните бизнеси. Надявам се, че ще ни спаси този, който работи добре. Например дейността ни с хранителните продукти ще продължи, защото те се търсят, а българинът няма да спре да купува".
Вероятно много от хората ще се принудят да намалят семейните разходи за храна. Това неминуемо ще намали и приходите от търговия, но бизнесът ще продължи да съществува и ще помага. Сигурно ще се наложи да се съкращават и част от някои разходи, но ще паднат и надценките. За да не бъдат закривани веднага в губещите магазини, Гинка Узунова смята да въведе квоти за продажби. Ако не успеят да ги достигнат за определен период от време, естествено магазините ще бъдат затворени, защото е безпредметно да се наливат средства в губещи звена. Това вероятно ще подскаже и друга важна идея - на този етап да се насочат приоритетно към продажби на едро.
Узунова вярва, че кризата ще има и твърде оздравителен ефект върху българина. „Много от нашите сънародници все още мислят, че без да се работи, ще се живее някак. В нормалните държави никой нищо не дава даром. Затова трябва упорит труд."
В момента „Интерсервиз Узунови" са дистрибутори на редица световноизвестни марки. Дружеството предлага на пазара офис техника, аудио и видео продукти, тяхна е и известната мебелна къща „Ралица". Гинка Узунова отделя специално внимание и за успешното управление на продажбите на зеленчуци в града.
Дистрибутира ги в най-големите вериги магазини за хранителни продукти. Тяхна фирма се занимава с оранжериен бизнес край Силистра, където на площ от 100 декара се развива успешно зеленчукопроизводството. Все още не може да се говори за зимна продукция, поради липса на отопление, но тя вярва, че фирмата може да кандидатства с проект по оперативните програми и проблемите бързо ще се решат.
Варненецът обича да го глезиш
Рационален човек съм, споделя Гинка Узунова, и имам много точен поглед върху клиентските нагласи не само в морската столица, но и в редица други градове в страната, където са разположени магазините на дружеството. Тя е забелязала, че хората във Варна стават все по-пестеливи и икономични. Винаги ще намерят онази тясна пътечка, за да получат съответния бонус към избрания продукт, който му се предлага в магазина.
Докато в другите по-големи градове Узунова има странното усещане за по-ясно изразена тенденция към показно харчене в повече от разумното. Затова във фирмата обичат да повтарят, че недоволният клиент е много важен и трябва да бъде обслужван перфектно, защото може да повлече след себе си и други потенциални купувачи. Затова високото качество на обслужване неминуемо ще помогне в тежката икономическа криза.
Бизнес дамата си спомня и една показателна случка. Преди години в тяхната фирма дошъл високопоставен мениджър от японската фирма Sharp, чиято продукция те дистрибутират. Човек с дългогодишен житейски и професионален опит, преживял атомния ад над Хирошима и Нагасаки. След приятен разговор по време на бизнес вечерята във Варна, въпреки високия си пост, гостът демонстрирал нагледно пестеливост и уважение към майсторите готвачи, към обслужващия персонал на ресторанта и към всички онези, които са спомогнали за приготвянето на предложената храна.
Бизнесът е трудна и мъчителна работа
В повечето случаи хората си мислят, че да се прави бизнес тук е лесна работа, казва Гинка Узунова. И продължава да се чуди защо държавната администрация все още няма необходимия капацитет, за да си върши бързо и безпроблемно работата. Защо за един документ се чака с часове, а зад гишетата често се виждат недоумяващи погледи.
Неприятно й е, че медицинското ни обслужване вече става сериозен бизнес, който мисли само и единствено за парите, но не и за здравето на пациентите. Лекарите, от една страна, се превръщат в чиновници, попълвайки невъобразимо количество формуляри и бланки, от друга - в бизнесмени, които трябва да печелят добре, за да живеят нормално, а от трета - да лекуват. За качеството на предлагания продукт виждаме всички, защото много често сме потърпевши, не скрива разочарованието си Гинка Узунова.
Тя претендира, че притежава точен поглед врху нещата, които наблюдава и с които се захваща. Колегите й споделят, че е внимателна и отзивчива, изслушва събеседника си, но крайните решения за развитието на бизнеса, за който отговаря, взема сама.
Мечтата да стане архитект
Гинка Узунова е родена в гр. Исперих. Завършва математическата гимназия в Разград, а след това записва Инженерно-изчислителния институт в София. Тогава голямата й мечта е да стане знаменита архитектка и да обиколи света. Но съдбата си казала думата.
Срещайки своята голяма любов, предпочела да се прехвърли във варненския ВИНС, където завършва специалността „Организация, проектиране и обработка на икономическата информация". След това работи дълги години в изчислителния център на местната поща. Има следдипломна квалификация в Германия. С бизнес заедно със съпруга си се занимава от далечната 1990 г. Помага активно за развитието на семейната компания „Интерсервиз Узунови". През 2001 г. е удостоена със званието „Бизнес дама на годината". Днес пак иска да види много страни па света, но за архитектура вече е късно, но... както казва тя, мечтите остават.
Формулата на успеха
Бизнесдамата на годината е категорична - много, много труд и всеотдайност. Защото клиентът вече търси не само добрата цена, но и високото качество. А това се постига с лоялност и постоянно обгрижване на клиентите.
Но най-трудно е да се работи с хората, защото всеки си има своите житейски разбирания, неповторим характер, но и амбиции. Затова е необходимо да му се помогне, за да разкрие максималния си капацитет в просперитета на фирмата.
Отскоро семейство Узунови са сред членовете на международната Асоциация на семейния бизнес в Европа. В организацията са представени собственици на големи фирми, базиращи дейността си на дълголетната семейна традиция.
„Това е печелившата карта не само за нас, но и за много български фирми. Забелязвам също така, че в европейските страни има сериозна традиция да се пазят и уважават семейните ценности, които са неделима част от обществото." Затова във фирмите на Узунови се подбират за работа само хора, които притежават отговорно отношение към дома, семейството и бизнеса. А лоялността е неразривна част от онези качества, които се ценят най-много. И стимулите не закъсняват.