Министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров в писмо до министъра на труда и социалната политика Емилия Масларова предлага критериите за придобиване на право на енергийно социално подпомагане да бъдат актуализирани и прецизирани с оглед постигане на ефективна защита на потребителите в затруднено материално положение.

Предложението е във връзка с решението на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране за определяне на нови цени на електрическата енергия от 1 октомври 2006 г. и отмяната на преференциалната тарифа от 75 кВтч за дневна енергия.

В писмото министър Овчаров посочва:

Направените анализи в МИЕ, отчитащи от една страна доходите на домакинствата в месечен и годишен аспект, а от друга консумацията на ел.енергия, показват, че отмяната на преференциалната тарифа от 75 кВтч за битовите потребители ще доведе до увеличение на сметките на онези домакинства, които ползват до 280 кВтч месечно и разполагат с месечен доход от 60 до 210 лв., а именно:

- с 2,52 лв. за потребление от 75 кВтч за домакинства с месечен доход от 60 лв. на 1 лице (162000 домакинства);

- с 3,35 лв. за потребление от 120 кВтч за домакинства с месечен доход от 90лв. на 1 лице (303000 домакинства);

- с 2,56 лв. за потребление от 160 кВтч. за домакинства с месечен доход от 120 лв. на 1 лице (501000 домакинства);

- с 1,78 лв. за потребление от 200 кВтч, за домакинства с месечен доход от 150 лв. на 1 лице (519000 домакинства);

- с 1,00 лв. за потребление от 240 кВтч. за домакинства с месечен доход от 180 лв. на 1 лице (408000 домакинства);

- и с 0,21 лв. за потребление от 280 кВтч за домакинства с месечен доход от 210 лв на 1 лице (297000 домакинства);

За домакинствата, ползващи над 280 кВтч, се очертава намаление на месечните сметки, които при потребление от 1 000 кВтч се редуцират с около 20 лв.

Данните, изложени по-горе показват, че промяната в ценовите тарифи засягат широк кръг от хора, в това число и потребители в затруднено материално положение.

От друга страна обаче се очертава тенденция на стесняване кръга  на лицата, имащи право на енергийно социално подпомагане, произтичаща от ежегодните промени на минималната работна заплата и индексирането на пенсиите. 

Така например, през отоплителен сезон 2002-2003 право на помощи са имали 708 хил. домакинства, докато през  отоплителен сезон 2005-2006 техният брой е 466 хил. (349 хил. за твърдо гориво и 117 хил. за топло и ел. енергия).

Следва да бъде отчетен и факта, че месечният размер на помощта за електроенергия, изчислен въз основа на  450 кВтч ел. енергия, от които 300 кВтч дневна и 150 кВтч нощна, при досега действащата цена възлиза на 60,45 лв, докато с влизане в сила на решението на ДКЕВР от 1.10.2006 г., месечният размер на помощта е 57,75 лв., т.е. помощта за едно домакинство ще струва с 2,70 лв. по-малко на държавата, което представлява един допълнителен ресурс за нея.

Във връзка с изложеното по-горе предлагаме да бъдат предприети мерки за неутрализиране влиянието от увеличение на сметките за електроенергия на социално слабите потребители, в следните насоки:

  • - І-ви вариант -Увеличение на гарантирания минимален доход (ГМД) при запазване на коефициентите за определяне на диференцирания минимален доход (ДМД), съгласно Наредба № 5 от 30.05.2005 г. на министъра на труда и социалната политика за условията и реда за отпускане на целеви помощи за отопление.

При отчитане на факта, че ГМД се определя с акт на Министерски съвет и служи като база  за формиране размера за всички видове помощи за социално подпомагане в страната, установени със Закона за социално подпомагане, възприемането на този вариант изисква допълнителни изчисления за възможностите на бюджета (от преизпълнение на приходи и/или икономия на разходи) при евентуалното увеличение на отделните разновидности социални помощи в страната.

  • - ІІ-ри вариант - Увеличение на коефициентите по чл. 2, ал. 3 на Наредба № 5 за определяне на ДМД при запазване на ГМД.

Предимството на този вариант е, че не се изисква разработването на акт от Министерски съвет със съответната съгласувателна процедура, както и допълнителни пресмятания за възможностите на бюджета.

Във връзка с гореизложеното, при отчитане на финансовите възможности за разширяване на обхвата на подпомаганите лица, произтичащи както от намаленият размер на необходимите средства за заплащане на 450 кВтч ел.енергия, така и от евентуалното наличие на неусвоени средства за социално подпомагане, предвидени в бюджета за 2006 г., предлагаме  да бъдат предприети действия за актуализиране и прецизиране на критериите за придобиване на право на енергийно социално подпомагане, с оглед постигане на ефективна защита на потребителите в затруднено материално положение."