Разтърсени от месеци на слабо търсене и изобилието от запаси световните петролни рафинерии намаляват производството на горива през есента, тъй като възстановяването на търсенето на петрол е спряло, според някои анализатори в индустрията, пише Yahoo Finance.
Рафинерите намаляват добива с цели 35% през пролетта, след като блокирането в следствие на коронавируса срина пътуванията. С намаляването на блокировките рафинериите бавно увеличаваха производството до края на август, но сред най-големите потребители на гориво в Съединените щати например, рафинериите намаляват през последните няколко седмици в отговор на увеличените запаси, продължаващата липса в търсенето и в отговор на природните бедствия.
Вторият по големина потребител на гориво Китай води по възстановяване на търсенето на петрол след утихване на огнището от коронавирус. Рафинериите също изнасят горива, но и тези доставки са слаби поради ефекта на вируса върху търсенето на гориво в други азиатски държави
Очаква се китайските рафинерии да съкратят продажбите си през септември, водени от PetroChina с 5-10% намаление спрямо август.
"Въздействието от COVID-19 оказва екстремен натиск върху рафиниращия бизнес, какъвто не сме изпитвали преди и не е устойчив в дългосрочен план", каза Скот Уайът, главен изпълнителен директор на австралийския доставчик на горива Viva Energy Group.
Запасите от дизел, реактивно гориво и мазут са пълни тази година, което води до лоши перспективи за маржовете на рафинериите за следващите месеци.
Търсенето на гориво в САЩ пада с 13% на годишна база, според Американската администрация за енергийна информация. Есента обикновено се увеличава,заради настъпване на отоплителния сезон, но с повече от 179 милиона барела на склад, почти рекорд, рафинериите нямат стимул да поддържат експлоатация.
Базираната в Париж Международна агенция по енергетика (МАЕ) намали прогнозата си за глобалното търсене на петрол за 2020 г. за втори път от два месеца заради колебливото възстановяване. Прогнозата е, че глобалното потребление на петролни и течни горива ще бъде средно 91,7 милиона барела на ден за цялата 2020 г., намаление от предишната му прогноза от 200 000 барела на ден и с 8,4 милиона барела на ден спрямо нивото от 100,1 милиона барела на ден за 2019 година.
Американските рафинерии все още произвеждат 20% по-малко гориво, отколкото преди пандемията. Китайските, индийските, японските и южнокорейските рафинерии намаляват степента на използване от юли и август.
"Дори и с U-образно икономическо възстановяване, търсенето потенциално ще бъде с около 2 милиона барела на ден по-ниско от това, което беше през четвъртото тримесечие на 2019 г.", каза Дейвид Файф, главен икономист в Argus, по време на уеб семинар по-рано този месец.
Производството на гориво в Азия може да спадне допълнително между септември и ноември и се очаква няколко съоръжения по целия свят да бъдат затворени.
Средните нива на използване в китайските държавни рафинерии са били около 78,6% до края на август, което е с около 3,6 процентни пункта спрямо юли, показват данни, събрани от китайската консултантска компания Longzhong.
Австралийската Viva заяви, че може да бъде принудена да затвори окончателно своята рафинерия Geelong във Виктория, за да намали загубите, освен ако ограниченията в следствие от коронавируса, не бъдат облекчени и търсенето не се повиши. Австралийското правителство предложи да похарчи милиарди долари, за да запази четирите останали рафинерии в страната отворени.
В САЩ няколко рафинерии в района на Филаделфия и Чикаго са отложили планираната работа тази есен, за да спестят пари, според запознати източници.
Най-голямата рафинерия в Южна Корея SK Innovation Co Ltd обмисля допълнително намаляване на преработката на суровини в двете си рафинерии, след като намали средните нива на използване до 80% през септември-октомври от 85% през юли-август, според говорител на компанията.