След три дни вътрешни разприкомисарите не успяха да заговорят с един глас: Далия Грибаускайте от Литва, комисар по бюджета и финансовото програмиране, официално се противопостави на този план.
Комисарят по данъчната политика Ласло Ковач, който е внесъл законопроекта, е заявил: „Днешното решение е изцяло в линия с последните резултати на Европейската комисия ... която поставя околната среда на по-важно място от политическия дневен ред". Проектопредложението на Европейската комисия ще бъде обсъденов Съвета на ЕС и в Европейския парламент
Документът на Ковач предвижда хармонизация на минималното ниво на акцизните задължения от €359 на 1,000 литра дизел след 2012 и след това от €380 през 2014, нещо което ще принуди 21 европейски държави да повишат сегашните си акцизни ставки.
Ковач счита, че подобен ход както ще спомогне за намаляването на емисиите, така също ще подобри функционирането на вътрешния пазар. Сега се наблюдава голяма разлика в националните акцизни ставки върху дизела, които варират от €220 до €693. По силата на преходни разпоредби, за България цената на акциза върху дизела за търговски цели е 274 евро за 1000 литра.
Големите камиони правят отклонения от маршрута си, за да зареждат в страни, където акцизът е нисък и съответно дизелът евтин. Т.нар. горивен туризъм причинява много емисии и също така финансови загуби за редица страни в ЕС. Горивният туризъм струва на Германия - която е най-сериозен поддръжник на предложението за вдигане на акциза - само през 2004 година €1.9 млрд.
Акцизите съставляват между 30 и 60% от крайната цена на горивата и формират 6 до 18% от разходите на транспортните фирми. Транспортният сектор от своя страна дава 19.3 % от въглеродните емисии на ЕС (без България и Румъния) и се очаква приемането на сегашното предложение да доведе до намаляване на емисиите с 38.7%.
Но аргументите на унгареца Ковач имат малък ефект върху бюджетния комисар Далия Грибаускайте, която не се е съгласила да подкрепи плана. Преди това по време на разискванията четири други комисари са се противопоставили на увеличението на данъка: това са Чарли МакКриви (вътрешен пазар), Данута Хюбнер (регионална политика), Сиим Каллас (администрация) и Вивиан Рединг (информационно общество).
Грибаускайте е заявила миналата седмица, че е „против предложения, които нямат макроикономическа оценка и не се вписват в общата стратегия за данъчно облагане на ЕС".
„Аз съм против екологичния популизъм, който сега стана много модерен и на всичко, за което се осъществява натиск да мине, се приписва екологично въздействие", е казала Грибаускайте.
Ковач отвръща: обърнах внимание на колегата върху точните параграфи в изследването на въздействието (върху околната среда).
Изглежда Ковач ще трябва да води същата битка с някои европейски столици, които са обезпокоени, че по-нататъшно покачване цените на горивата може да прерасне в инфлация и в крайна сметка ще отложи членство в еврозоната на някои нови членки в ЕС.
„Ако бях внасял предложения само ако съм 100% сигурен, че ще бъдат единодушно подкрепени, по време на пет-годишаната ми работа в офиса нямаше да внеса нищо", е казал Ковач, добавяйки, че ще работи за постигане на единодушие от всички членове, както и се изисква.