Над 3 милиона лева ще вложи Министерството на икономиката, за да подсили вътрешния туризъм в страната. Това се налага от данните, че за изминалата 2013 г. цели 60% от българите не са пътували за почивка - нито в страната, нито в чужбина.

На пресконференция в БТА служители от МИЕ представиха своето проучване на туристическите нагласи на българина. Именно цифрите от това изследване са довели до информационната кампания на стойност 3 150 000 лева по Оперативна програма "Регионално развитие", които в рамките на три години ще бъдат изхарчени за информационна кампания, целяща подсилване на туристическите пътувания на гражданите в рамките на страната.

Въпреки че за последните две години туризмът у нас бележи ръст от 6-7%, все още нивата му са доста ниски, сочат резултатите на МИЕ. За 2013 г. общо 2 517 000 българи са пътували в страната и в чужбина. Едва 4% са онези, които са успели да си позволят почивка и у нас, и в чужбина. 8% са релаксирали само в чужди държави, а 28% от гражданите са почивали в рамките на страната.

Проучването сочи, че 43% от пътуващите в чужбина избират дестинации извън България заради културния туризъм. Родните туристи се оплакват основно от лошото качество на предлаганите услуги у нас, от разликата в отношението към българските и чуждите туристи и от пренаселените плажове по Черноморието.

В топ три на дестинациите за екскурзии в чужбина Гърция е с убедителна преднина от 37% посещаемост, Турция - 14% и останалите европейски столици - 23%. Най-посещаваните градове у нас пък са Созопол, Несебър, Китен, Боровец, Банско и Велинград.

Проучването на МИЕ дава и един доста очакван резултат - повечето българи пътуват на близки и евтини дестинации заради ограничения финансов ресурс. По статистика средната стойност на една почивка в България на човек е 244 лева, а средният харч дневно е по 50 лева на човек.

За чужбина сумата за едно пътуване е тройна - 646 лева средно, а на ден българинът изразходва по 116 лева в чуждите градове.

МИЕ си поставя за цел до изтичането на тригодишния период на проекта да увеличи осведомеността на над 2 милиона наши граждани за туристическите възможности, които предлага България.

В тази връзка ще се поръчат 80 билборда в градовете София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе и Стара Загора, ще се издаде наръчник с 5-хиляден тираж за правата на туристите, насочен към туристическия бранш, като ще се заплатят и ежедневни реклами за 8 месеца в поне 8 интернет платформи.

Ще се инвестира масово и в телевизионни и печатни реклами.