Администрацията на Буш направи голям политически обратен завой и оттегли подкрепата си за изграждането на „чиста" електростанция, работеща на въглища, на стойност $1.8 млрд. Проектът трябваше да възвести новата ера на енергетика без емисии, но вместо това бе спрян заради превишения на проектните разходи, пише The Wall Street Journal.

Решението на правителството може да убие проекта, като пренесе по-голямата част от разходите върху индустриален консорциум, чието дялово участие досега възлизаше на $400 млн.

Тази електростанция, която трябваше да демонстрира възможностите на „чистото изгаряне на въглища", получи тежък удар и не е ясно дали ще се съвземе след него. В началото администрацията на Буш рекламираше проекта като част от по-широк ангажимент за запазването на въглищата като част от националния енергиен микс, изнамирайки способи за по-чистото им изгаряне и улавяне емисиите въглероден диоксид.

Според проекта, наречен FutureGen Industrial Alliance Inc., правителството трябваше да подкрепи строителството на ТЕЦ на въглища почти не създаваща емисии, където въглищата ще се преобразуват в богат на водород синтетичен газ, от който ще се създава електричество, а въглеродният диоксид ще се инжектира под земята за трайно съхранение.   

Обаче през последните години оценката на разходите за проекта почти се удвои от първоначално предвижданите $950 милиона, отчасти заради покачването на цените на някои материали като стомана и оборудване и по-високите от очакваното разходи за труд.

Някои индустриалци твърдят, че разходите ще надхвърлят два милиарда долара, което ще направи електростанцията една от най-скъпите, строени някога в света - въпреки сравнително малкия й капацитет от 275 мегавата. Един мегават може да захрани между 500 и 1000 жилища.

В конферентен разговор вчера, Клей Сел, заместник секретар на енергийното министерство на САЩ, е заявил, че ведомството му е преценило, че разходите по проекта могат да се покачат още повече.

Оттук нататък, вместо да продължи с една единствена електростанция, Департаментът ще финансира няколко малки проекта на територията на САЩ с цел да се илюстрира как въглеродния диоксид от електроцентралите може безопасно да се улавя и съхранява. Самюел Боман, министър на енергетиката, е заявил, че това преструктуриране е далеч по-добра сделка за Америка.

Департаментът на енергетиката трябваше да плати по-голямата част от разходите по FutureGen, но през последните месеци се заговори за ескалиращи разходи. Чак до вторник Бодман е отклонявал въпросите на журналистите дали администрацията ще продължи да финансира проекта.

Майкъл Мъд, главен изпълнителен директор на FutureGen, твърди, че това изявление е хванало неподготвени него и членовете на консорциума. „Все още се опитваме да си изясним нещата. FutureGen е твърде важен, за да не продължи". Две от компаниите, които участват в консорциума, са изразили разочарованието си: Southern Co. и American Electric Power Co. смятат, че проектът за електроцентрала на чисти въглища е бил с критична важност за бъдещата енергийна стабилност и за климата. „Ще говорим с другите членове на алианса да определим какви ще са следващите ни крачки".

Не се очакваше комерсиален успех от електростанцията, по-скоро се разчиташе на ценно знание в интегрирането на различни технологии в една електростанция, която може да неутрализира проблема с емисиите от въглищата. Илинойс е щат с голям въгледобив и проблеми с емисиите заради изгарянето им и затова бе спечелил в надпреварата за място за изграждане на модерното съоръжение.

От Департамента идва просто поредното решение, което променя курса след стартирането на програмата за промени в енергоемкия сегмент на икономиката, твърди журналистът на WSJ. Преди повече от десет години държавното ведомство започна изследователска програма, която трябваше да създаде хибридна кола на дизел и електричество, която да изминава 80 мили с галон бензин. Програмата се провали.

Междувременно японците, на които бе попречено да участват в спонсорираната от правителството на САЩ програма, забиха в земята Детройт, показвайки хибридни коли на бензин и електричество. Опитите на Америка за създаване на кола на дизел и електричество бяха подменени с друга федерална програма за „чиста кола", която възнамеряваше да създаде автомобил с горивна клетка, работещ на водород.

Критиците вече открито обвиняват администрацията на Буш, че избягва да инвестира големи нови суми пари в разгръщането на технологията за чисти въглища, докато в същото време продължава да се противи на ограничителни мерки като максимални емисии, които ще донесат конкретни и бързи резултати.

Дейвид Хоукинс от екологичната група Съвет за защита на природните ресурси заявява: „Трудно може да се види нещо друго освен примамка и след това засичане от страна на администрацията".