От началото на следващата година и авиокомпаниите от  евросъюза съюз ще бъдат включени в схемата на ЕС за търговия с емисии парникови газове, пише mediapool.bg.

Подобно на промишлените предприятия те ще трябва да ограничават изхвърлянето на въглероден двуокис в атмосферата количества или да купуват квоти за замърсяване на въздуха. Това ще доведе до различно поскъпване на самолетните билети, което например при трансатлантически полет ще е 12 евро.

На въздухоплавателните оператори за 2012 г. ще бъдат разпределени безплатно парникови квоти в размер до 85 процента от размера на отделяните от тях през 2010 г. количества газове.

За останалите 15 процента те ще трябва да плащат, за да емитират съответните обеми или да ги намалят като инвестират в намаляване разхода на гориво или използването на алтернативно на керосина гориво и екотехнолотии.

Това реши в понеделник Европейската комисия, която изчисли как ще се разпределят безплатните квоти между повече от 900 авиопревозвача в ЕС.

За периода 2013-2020 г. въздушните превозвачи ще получават по 82 процента от изхвърляните през миналата година въглеродни газове, 15 процента ще продължават за закупуват на специално организирани търгове, а останалите 3% ще се заделят от съответната държава в специален резерв за нови участници на пазара и за бързо разрастващи се авиокомпании.

Публикуването на стойностите на целевите показатели дава възможност на авиокомпаниите да изчислят полагащите им се безплатни квоти до 2020 г., допълват от Еврокомисията Предвидено е през 2012 г. всяка авиокомпания да получи по 0.6797 безплатни квоти за изминати 1000 тонкилометра. От 2013 до 2020 г. квотата ще намалява на 0.6422 квоти на 1000 тонкилометра.

До три месеца всяка страна-член на ЕК ще е длъжна да разпредели безплатните квоти между отделните оператори на въздухоплавателни средства като умножи целевия показател по стойността на изминатите тонкилометри за съответния оператор през 2010 г.

В България има 12 оператора на въздухоплавателни средства, между които трябва да се разпределят определените за страната квоти.

Според изчисленията на ЕК включването на въздухоплаването в схемата на ЕС за търговия с емисии ще окаже ограничено въздействие върху цените на билетите. При сегашната цена на емисиите на въглероден диоксид действителните разходи на една авиокомпания за извършването на трансатлантически полет на един пътник биха нараснали с под 2 евро. Ако обаче превозвачът реши да ги отрази в цената на самолетния билет, то той ще поскъпне с 12 евро.

В ЕС емисиите от въздухоплаването бързо нарастват, като почти се удвоиха от 1990 г. насам. При полет от Брюксел до Ню Йорк и обратно един самолет генерира от порядъка на 800 кг. CO2 за пътник и на въздухоплаването се падат около 10 % от емисиите на парникови газове, обхванати от европейската схема за търговия с парникови емисии. Затова и ЕК реши през 2008 г. и авиокомпаниите да бъдат включени в схемата, към която трябва да се присъединят и собствениците на кораби, които също замърсяват съществено въздуха.