Германия показа първи сигнали на рецесия през второто тримесечие на 2019 година, докато Еврозоната успя да запише слаб растеж. Четвъртата най-голяма икономика в света се сви с 0,1% и изглежда малко вероятно да се представи по-добре през следващите три месеца. А две поредни тримесечия на спад официално означават влизането в рецесия, пише Deutsche Welle в свой анализ.
Износът отговаря за близо половината от брутния вътрешен продукт на страната, като местните компании играят важна роля на световните пазари най-вече в автомобилната индустрия и производството на машини. Печалбите от този експорт често е инвестиран в заводите на същите компании в Централна и Източна Европа и основно в Словакия, Унгария и Полша.
Според изчисленията на Центъра за европейски реформи четирите държави взети заедно са най-важният търговски партньор за Германия веднага след Китай и САЩ. А основната причина за това са силно интегрираните вериги за доставки.
По-бавен, но все още силен растеж в ЦИЕ
Изглежда Европейската централна банка (ЕЦБ) няма да прибегне до повишаване на основните лихви скоро, а това е добра новина за инвеститорите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), където растежът все още е по-силен от този в останалата част от континента.
Но забавянето на Западна Европа неминуемо ще доведе и до такова в източната част. И първите сигнали за това са явни. През последното тримесечие за първи път от 2016 година растежът във всички шест членки от ЦИЕ се забави, включително в България и Румъния.
Северната ни съседка, заедно с Унгария и Полша все още водят по ръст на БВП, но и при тях ръстът намалява до 4% през първото тримесечие. И все пак това идва при такъв от 1,1% за западните държави.
"Забавянето е по-голямо от очакваното в Полша и Словакия, докато растежът се задържа на високо ниво в Чехия, Унгария и Румъния. ЦИЕ е силно зависима от германския растеж, като грубо казано 20-30% от общия износ от региона е за Германия", посочва Злотан Ароксзаласи, който е анализатор в Erste Bank Hungary.
"Въпреки това досега регионът се оказа до известна степен устойчив на забавянето на германската икономика. Това се дължи най-вече на вътрешното търсене, което помага на тези икономики да растат. В случая това означава, че потреблението (поради увеличаващите се заплати и заетост) и инвестициите имат положителен ефект", допълва той.
Все пак експертът очаква през следващите месеци страните от региона да представят не особено обнадеждаващи резултати що се отнася до индустриалното производство.
"Поглеждайки напред към следващите няколко тримесечия, виждаме, че забавянето ще дойде за региона на ЦИЕ", добавя той.
Най-големи са рисковете за Словакия
Словакия отчита стабилен растеж от присъединяването си към ЕС през 2004 година, но нейната икономика е тясно свързана с Германия, към която е насочван 23% от експорта. През последното тримесечие БВП на страната, в който доминира автомобилното производство, изненадващо се сви.
"Словакия усеща ефекта от забавянето на глобалния растеж, както и от стагнацията в Германия, която е нашият най-голям търговски партньор", казва анализаторът във VUB Bank Михал Лехута пред Reuters.
Автомобилната индустрия допринася за 44% от индустриалното производство и за 40% от износа на страната. Към края на 2017 година Volkswagen има 13 700 служители в Словакия, като там се правят Touareg, Audi Q7 Porsche Cayenne. В страната бази имат още Peugeot, Kia и Jaguar. Производството в тези заводи е намаляло със 7,6% през юни, което е първи спад от 18 месеца насам.