Германската икономика беше двигателят, който помогна на Европа да излезе от финансовата криза преди десетилетие. Тя беше и отличникът сред водещите големи икономики в Еврозоната. Изглежда обаче златното десетилетие за страната е към своя край.
През последните месеци държавата показва все по-сигурни знаци на забавяне на растежа и най-сигурното доказателство дойде тази седмица. Данните за второто тримесечие показаха, че глобалната несигурност и търговската война са успели да засегнат значително икономика номер 1 в Европа.
В резултат тя отчете свиване на брутния вътрешен продукт (БВП) с 0,1% към края на юни в сравнение с предходното тримесечие. За сравнение за първите три месеца на годината растежът беше в рамките на 0,4 на сто.
"Докладът за БВП безспорно отбелязва края на златното десетилетие за германската икономика", смята главният икономист на ING в страната Карстен Брзески, цитиран от CNN Business.
Страната се оказа под натиск от това, което анализаторите наричат "перфектна буря" от негативни фактори. Основен сред тях е конфликтът между САЩ и Китай. Германия е силно зависима от износа и продава голяма част от стоките си именно на тези два пазара.
В по-конкретен план отлабналото търсене на автомобилния пазар засегна германските автомобилни концерни в допълнение с опасенията около Брекзит.
Притеснителните перспективи
Безспорно забавянето на германската икономика е лоша новина за цялата Еврозона, както и в България в частност, тъй като страната е най-големият търговски партньор за родните износители.
През юни индустриалното производство в Германия се сви с над 5% в сравнение със същия период на 2018 година. А очакванията на бизнеса паднаха до най-ниското си равнище от декември 2011 година насам.
По думите на Брзески това е и основният негативен фактор. "Нарастващата несигурност за разлика от директният ефект на търговския конфликт, потиснаха нагласата на бизнеса и следователно икономическата активност", посочва той.
Другият ключов фактор е спада в търсенето на автомобили в световен мащаб и конкретно в Китай, където продажбите намаляват през последните 13 месеца. Това е огромен проблем за германските производители, като BMW, Daimler и Volkswagen, за които най-големият пазар за коли е жизненоважен.
"И това идва в момент, в който компаниите са принудени да правят мащабни инвестиции в производството на по-чисти автомобили", казва главният икономист за Германия в Oxford Economics Оливър Ракау.
Какво можем да очакваме?
Сега главният въпрос е дали правителството в Берлин ще реши да направи по-големи разходи, за да стимулира икономиката през следващата година. Далеч не е сигурно дали това ще се случи, като се има предвид, че страната е доста предпазлива в това отношение.
Друго, което трябва да се има предвид през следващите седмици е предстоящото последно заседание на УС на Европейската централна банка, начело с Марио Драги. Вероятно от финансовата институция ще предприемат действия в резултат на забавянето на германската икономика.
Икономистите прогнозират, че централната банка вероятно ще намали основните лихви, които вече са на исторически ниско ниво. Също така може да се очаква рестарт на програмата за изкупуване на ДЦК, която има за цел да подкрепи икономическия растеж.