Икономистът Владимир Каролев няма да е изненадан, ако цената на горивата и в частност на бензина се повишат още.

Той обясни, че цената на суровия петрол расте втора поредна година на международните пазари. Средната цена през 2016 година е била към 44 долара на барел, през 2017-а е 50 долара, а през 2018-а е 67 долара за барел, т.е. това е 40-процентно увеличение за последните две години. "Суровината като расте, няма как да не расте цената и на крайния продукт. В България горивата продължават да са на най-ниските цени в ЕС", беше категоричен Каролев.

За Нова година: Рекорден скок в цените на горивата

За Нова година: Рекорден скок в цените на горивата

Кои са факторите, които влияят на цената?

Въпреки че, според икономическите принципи, цената трябва да се намалява с увеличаването на търсенето, при цената на бензина това правило не важи, обясни още икономистът.

По думите му макар и в момента да има по-голямо предлагане, защото и Саудитска Арабия, и Русия увеличават обемите, на 4-ти ноември влизат в сила санкциите на САЩ срещу Иран и така иранският петрол ще намали достъпа си до международните пазари. Това трябва да е фактор към увеличението на цените.
В същото време обаче, ако Саудитска Арабия и Русия увеличат сериозно производството си, ако САЩ намалят запасите си, тогава няма да се увеличи цената на петрола", обясни икономистът.

Александър Манолев поема контрола върху търговията с горива

Александър Манолев поема контрола върху търговията с горива

50 чиновници ще работят в новата дирекция

По думите му, на цените на дребно също влияят много фактори, включително и желанието на собствениците на бензиностанции да си покрият разходите и да изкарват печалба. "Никой не работи без печалба. Тези, които работят без печалба, си дават парите на банките за депозит", посочи Каролев.

Според Каролев няма проблем в това от една и съща верига да се зарежда на различни цени, примерно в София и Монтана, тъй като освен цената на суровината на международния пазар, цената на дребно зависи от търсенето и предлагането, от условията на пазара, търговеца, конкуренцията. "В София има доста повече бензиностанции на шофьор, отколкото в Монтана, а и обемите са по-големи", обясни икономистът.