Когато шофирате по магистралите в страната, сигурно забелязвате все повече тирове по пътя. И ако се вглеждате в регистрационните номера, ще видите, че все повече и повече превозни средства идват от източноевропейски страни. Така германският Die Welt започва статия за нарастващия брой камиони и тежкотоварни коли от региона, кръстосващи пътищата на най-голямата европейска икономика.
От медията посочват, че скоро тировете от Източна Европа ще "доминират" в Германия. А в подкрепа на тази теза говори статистиката. Изминатите километри от тежкотоварни автомобили са се увеличили до около 25,2 милиона километра от януари до края на септември, показват данните на Федералната служба за превоз на товари (BAG).
Това бележи 3,5% ръст в сравнение с деветмесечието на предходната година при прогноза за увеличение от 2 на сто. До голяма степен причина за по-големия растеж са позитивното развитие на германската икономика и по-достъпните цени на горивата.
Нещо повече - статистиката сочи, че голяма част от тировете и камионите идват извън границите на федералната република. Тези от страните, станали част от Европейския съюз (ЕС) след 2004 година, имат дял от 33% от трафика между януари и август 2017 година. Десетилетие по-рано те са били почти наполовина или с дял от 18 на сто.
Най-голям е броят идващите от Полша - малко под 16 на сто, следвани от тези от Чехия и Румъния със съответно около 4 и 3,5 на сто.
От Die Welt се фокусират и върху друга тенденция - делът на тежкотоварните автомобили с германски номера намалява. През тази година те са под 58% при 66% десет години по-рано.
"Ситуацията е сходна в другите държави-учредителки на ЕС", посочват от медията.
Анализът на Die Welt идва на фона на споровете между Западна и Източна Европа по отношение на т.нар. "евтина" конкуренция в областта на транспорта и логистиката. Германия и Франция настояват за изравняване на заплащането и социалните условия на шофьорите на товарни автомобили за всички държави от ЕС.
"Много тирове от чужбина са постоянно разположени в Германия, а шофьорите прекарват в родините си само няколко седмици или месеци в годината. Те идват от държави от Централна и Източна Европа, като заплащанията им са като за техните страни и не отговарят на стандарта на условията в Западна Европа", пишат още от медията.
Заради това през август френският президент Еманюел Макрон настоя за промени директивата за командировани работници. Париж предложи продължителността на командировките да бъде ограничена до 12 месеца и компаниите от Централна и Източна Европа да бъдат задължени да плащат местните данъци и такси към социалните и здравните системи в западните държави.