Министерството на околната среда и водите има готовност да бъдат включени в проектозакона за екологичната отговорност и други механизми за обезпечение на риска от екологични щети, освен предвидените към момента банкова гаранция и застраховка.
Това каза днес заместник-министърът на околната среда и водите Чавдар Георгиев след днешната работна среща за обсъждане на проектозакона за екологичната отговорност, в която участваха и представители на бизнеса.
Като възможни такива механизми бяха посочени ипотека на дълготрайни материални активи и на земя.
Представителите на бизнеса настояха обезпеченията да не се дават предварително, а след възникването на екологичната щета. Чавдар Георгиев изрази мнение, че при висок риск от екологични щети, обезпеченията трябва да са предварителни, защото по този начин се гарантира готовност, че някой ще поеме финансирането на мерки по отстраняване на замърсяванията. Той посочи още, че е възможно да се въведе диференциран подход и нискорисковите оператори да не представят предварителни обезщетения.
В настоящия проект се предвиждат 50 000 лева предварително обезщетение под формата на банкова гаранция или застраховка за нискорискови производства, 100 000 лева - за среднорискови и 500 000 лева - за високорискови.
Тези прагове също подлежат на дискусия до окончателното подготвяне на проектозакона, уточни Чавдар Георгиев. Записано е също така, че тези финансови механизми ще влязат в сила от 1 януари 2010 година, като е възможно този срок да бъде удължен и до 2011 година.
Прието е предложението на бизнеса с подзаконови нормативни актове да се регламентира извършването на класификация на риска, по която ще бъдат оценени операторите, както и изготвянето на ценоразпис на мерките за отстраняване на щетите. За този ценоразпис ще бъде ползван опитът от системата за ликвидирането на старите замърсявания.
Текстовете, които регламентират кой попада в обхвата на закона, са идентични с тези от европейската директива и обхватът му не е допълнително разширяван, съобщи Бойко Малинов, началник на отдел „Предотвратяване на промишленото замърсяване". Той посочи още, че идеята е директивата да има стимулиращ ефект спрямо операторите.
Малинов даде пример с малки фирми, които се занимават със събиране и съхранение на отпадъци, които ще имат интерес по-бързо да се освобождават от тях и да ги предават на фирми за преработка, за да не попадат в обхвата на закона. Така обхватът му би трябвало да се стесни още.
До момента само 4 страни от ЕС са приели закони, с които въвеждат директивата за екологичната отговорност в националното си законодателство. България трябваше да приеме този закон до 30 април т.г., имаме известно закъснение, но плановете ни са да внесем проекта в Народното събрание до края на юни, съобщи Чавдар Георгиев.
Еолина Милова, началник на отдел „Европейска интеграция", представи европейския опит при определяне на финансовите механизми за обезпечение на риска от екологични щети в проектите на закони на различни страни. Най-строги мерки предвижда да въведе Испания. Тя е записала задължение на операторите за сключване на застрахователен договор или договор за банкова гаранция, както и създаването на специализиран фонд (ad hoc фонд), с определен праг от 20 млн. евро за покриване на риска от екологични щети.
Минималистичен подход предвижда Великобритания, която няма да въведе предварителна финансова отговорност, а отговорност след настъпване на щетата, но преди да започне изпълнението на мерки за отстраняването й. Чехия и Унгария също не предвиждат предварителна банкова гаранция или застраховка, но ще въведат автоматична ипотека върху земята като гаранция за финансова обезпеченост.