37,9% от младежите в България са функционално неграмотни. Това сочат резултатите от проведеното през 2015 г. международно изследване PISA, представено в Министерство на образованието и науката. Министър Кунева изтъкна, че едва ли има министър, за когото би било лесно да признае, че 37,9% от младежите у нас са функционално неграмотни.
По четене и математика този процент бил още по-голям.
Изследването PISA е проведено през периода от април - май 2015 г. В него са участвали 6363 момичета и момчета на 15-16 годишна възраст от 180 училища. През 2015 г. изследването е компютърно базирано и включва решаване на тест в продължение на два часа с модули природни науки, математика, четене и модул "Решаване на проблеми в сътрудничество".
Изследването е обхванало деца, родени 1999 г. - времето, в което се е създал Фейсбук, заяви зам.-министър Стаматов.
Диан Стаматов заместник-министър на образованието заяви, че страната ни попада в групи държави със среден резултат по-нисък от този в държавите в ОИСР. Така нашите ученици имат среден резултат 446 точки или с 47 по-нисък резултат от държавите в ОИСР.
Първите места с най-висок резултат са държави като Сингапур, Япония, Естония. Преди нас са Чили, Гърция, Словакия, Малта, а след нас са Обединените арабски емирства, Уругвай, Румъния и Кипър. По природни науки българските ученици запазват резултатите си от 2012 г. и постигат среден брой точки 446. Стаматов констатира, че едва 2,9% от българските ученици са решили най-трудните задачи.
Кунева подчерта, че най-добрите резултати са там, където семейната среда е по-добра. Според нея училището може да въздейства да осигури условия, така че семейната среда да не е единственият определящ фактор за резултатите на учениците, а това означавало повече подкрепа за учителите и превръщането на училището в интересно място, което да научи учениците да мислят критично. Кунева подчерта, че новите учебни програми ще са по-съвременни, с повече възможности за практически занимания, повече квалификация за учителите.
PISA е система, която диагностицира системата в детайли и дава възможност за намиране на решения. МОН не може да бъде остров, той е част от обществото, но МОН може да предлага възможностите за родителите.
Всяко усилие за по-добро общество ще рефлектира и ще даде възможност за по-добри резултати, подчерта Кунева.
Ресорният й заместник-министър подчерта, че изследването е обхванало деца, родени 1999 г. По думите му това е времето, в което се е създал Фейсбук.
По думите му българските ученици от социално слаби семейства показват изключително ниски и лоши резултати, както и учениците, за които българският не е майчин език. Слаби резултати показват и ученици, чиито образовани родители имат друг икономически статус.
PISA не е тест за интелигентност на учениците. Грамотността в PISA няма нищо общо с нашето разбиране да се чете и пише. Умението на учениците да намират, осмислят, преобразуват и представят информация, да решават съществуващи проблеми се определя като функционална грамотност. Това уточнение направи Светла Петрова от Министерство на образованието и науката. По думите й функционалната неграмотност съвсем не означава, че учениците не могат да четат и пишат.
Постигнатите резултати на българчетата на второ равнище от скалата на постиженията е критична граница на знанията и уменията на учениците. Учениците с резултати под второ равнище имат съществени пропуски в подготовката си и не притежават необходимите знания и умения, които PISA дефинира като предпоставка за успешна реализация.
Светла Петрова обясни, че водещ тук е научноизследователският подход и възможността да се открива научно обясняване на природни явления и процеси. Тя открои, че приоритет в PISA е умението за критично мислене, което за да се формира е необходима много добра фундаментална подготовка. Така по природни науки българските ученици имат с пет точки по-нисък резултат от този през 2006 г. и с 47 точки по-ниско от резултатите на средния резултат на страните от ОИСР.
Така страната ни е на 45-то място по природни науки от участвалите общо 72 страни в изследването. PISA превежда точките в обучение по години - така например 40 точки се равняват на една година обучение.
Всички ученици, които имат резултати под второ равнище имат много ниска функционална грамотност и не са формирали ключови умения за реализацията им в обществото. Устойчиво висок е делът на учениците под второ равнище.
Много силно застъпена е фундаменталната подготовка на нашите ученици за сметка обаче на практическите занимания, заключават експертите от МОН. Държавите, заложили на практическите занимания и изоставили фундаменталната подготовка на учениците показват изключителен спад.
По четене и по математика след 2012 г. не е настъпила промяна, отчитат още от Министерството.
Българските ученици с резултати под второ равнище или функционално неграмотни по четене са 41,5%, а по математика този процент достига 42%. Така по четене българските ученици изостават до 49-то място.
Относно разликата в подготовката между момичетата и момчетата през 2015 г. тя е намаляла, но обяснението за това било, че момчетата с малко са повишили резултати си по четене, но момичетата са ги понижили.
Има една група ученици около 17%, които произхождат от семейства с много висок образователен статус, но въпреки това са показали много слаб резултат. Изводът, който правят в МОН е, че политиката в подкрепа на учениците не бива да е в подкрепа само за тези с нисък социално-икономически статус.
svetoslav-spassov
на 03.12.2019 в 20:58:57 #12Извинявам се за грешното писане от телефона.
svetoslav-spassov
на 03.12.2019 в 20:55:12 #11Дали нещата наистина са толкова зле?! Всички знаем, че не са. Разбира се че проблеми в образованието ни има много, но не се опитвайте да анализирате нещата само от от гледна точка на емоциите. Аз също имам 2 деца и виждам колко е трудно и в същото време си давам сметка колко много неща зависят от това да има спокойна обстановка вкъщи и чак тогава училище и всичко останало. Най-вероятно и системата ни не е най-добрата, нито голяма част от преподавателите, но след като сме недоволни, защо всички градим кариера в частния сектор, който е много по-платен и в същото време постоянно критикуваме всички държавни служители и избранници, служители и чиновник ци за състоянието на образованието, здравеопазването и икономическото положение в страната по принцип? Аз лично си мисля, че на фона на общото икономическо и психологическо състояние на българите, нивото на основното ни образование съответства на самооценка ни за щастието и даже я надминава. Даже си мисля, че сме една добра и доволна нация. Лека вечер. Светльо Спасов
kibrit
на 07.12.2016 в 01:33:45 #10Колко от необразованите "българи" са всъщност цигани, които няма да се образоват при никакви обстоятелства и колко са реално са българските деца? Кунева каква роля играе в правителството - глашатай на статистически данни или министър, който търси и взема решения?
Q99
на 06.12.2016 в 21:17:39 #9Данните са занижени. Образователната система в момента не работи и децата не получават образование. Всичко е сбъркано тотално.
didok
на 06.12.2016 в 15:21:35 #8Е те какво очакваха от това изследване ???? То управляващите са прости, а те искат учен народ Прости управници - прост народ !!!! Това е положението. Трябва да се радват даже. Ако народът беше умен те щяха или да са в затвора, или да метат улиците.
na vseki mm
на 06.12.2016 в 14:23:11 #7До 10 - 20 години процентът ще се удвои! Така освен без природни ресурси, ще останем и без човешки, след което ще е почти невъзможно да се продължи функционирането на каквито и да е публични и частни икономически системи. България ще бъде държава феномен и ще я пишат в учебниците по икономика за пример как една държава с развиващо се пазарно стопанство се трансформира в страна от третия свят без наличието на военни и природни катаклизми. Между другото по данни на официалния сайт на ЦРУ, България е на едно от първите места по смъртност и последни по раждаемост в света. Пред нас са предимно страни, в които има действащи или минали военни конфликти.
posredstven
на 06.12.2016 в 14:04:16 #6Боже , кой го казва ...
nonick
на 06.12.2016 в 14:03:20 #5Тая , ако имаше министерство на лайната и него щеше да оглави.
Comon Sense
на 06.12.2016 в 13:50:59 #4Докато ценностите в обществото са секс, пари, насилие и купонясване, няма как да има грамотност и култура. И министърката на образованието като каква се е издокарала на тази снимка - с това деколте и ..... Да покаже тя образованост и култура. РЕЗИЛ - съсипахте държавата и хората, насаждайки насилие и простащина чрез всеки филм, книга, телевизионно предаване, .... .върнахте хората обратно на "инстинктивно" ниво. То фактите си ги знаем. Та какво предлага министърката, за да се обърнат нещата в положителна посока на развитие? Констатиции лесно се правят, когато те са очевидни и за слепите. Промяна се иска от изпълнителната власт - не приказки.
toni-genov
на 06.12.2016 в 13:08:21 #3То нали министърката е много грамотна ! Завършила е благодарение ,че е снаха на Примов от ЦК на БКП , и се е именувала/писала тогава Меглена Пръмова а не както сега Кунева !!!
Българан
на 06.12.2016 в 13:06:46 #2Защо не попита онова фашистко копиле Митоди Андреев, така ли беше по времето на "престъпния комунистически режим"?! Какви идеали и какви ценности имаме сега?! Продажните политически прос...тутки унищожиха всичко до което се добраха!
petya-petrova
на 06.12.2016 в 13:01:51 #1Кунева,Куневааа,докато могат да минават от клас в клас неграмотни,така ще е! Защо завършват начален етап неграмотни,но въпреки това минават нагоре? Защото уредбата на закона е такава,че учителя няма право да остави ученик на поправителен изпит или да повтаря класа...Затова резултатите ще са такива!