От Министерството на образованието и науката (МОН) предлагат нова методика за оценяване. Образователният напредък на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата. Това съобщават от пресцентъра на МОН.
Системата беше представена днес пред социалните партньори на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование. Тя е основана на математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет.
Предвижда се съгласно методиката училищата да бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори, външни за тях. Такива са например видът населено място, в което се намират, типът училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др. Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него други училища.
Оценките на Националното външно оценяване и матурите ще са показателите за това колко ефективен е бил образователния процес.
Така ще бъде определян средният напредък на учениците във всяка група училища и ще се преценява влиянието на един или друг външен или вътрешен фактор върху този резултат. Ще става ясно също кои конкретни училища са над или под тази средна стойност. Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия съответно за мултиплициране на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.
Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, освен добавената стойност, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.
Новата методика на МОН предстои да бъде представена за обществено обсъждане.
GolaVoda
на 12.03.2022 в 15:03:49 #1Денков предлага само реформи които са "сметка без кръчмар".. несъобразени с човешкия потенциал, несъбразени със социалната среда...