Ако Обединеното кралство спази обещанието си да премине към изцяло електрически превозни средства до 2050 г., централният бюджет ще изгуби приходи от данъци в размер на 28 млрд. паунда, които в момента се плащат от шофьорите на автомобили с двигатели с вътрешно горене, сочи доклад, публикуван от лондонския Institute for Fiscal Studies. Документът, който анализира закона, подписан през юни от предишния министър-председател на страната Тереза Мей. Англия е първата държава от Г-7, която си е поставила задачата да постигне "нулеви емисии" до 2050 г.
Към днешна дата акцизите върху горивата носят около 4% от всички постъпления на централното правителство. Тази сума ще изчезне, ако "не бъдат взети спешни мерки" смятат от неправителствената организация. Според нея властите трябва да приемат нов подход в облагането на електрическите и хибридните превозни средства. "Мисията на Великобритания да премине към електромобили и възобновяема енергия до 2050 г. е огромно дългосрочно фискално предизвикателство" пред правителството, смятат от Institute for Fiscal Studies.
През следващите години властите ще се лишат и от други източници на доходи в хазната. Великобритания замрази акцизите, за да помогне на хората, които изпитват проблеми с нарастващата цена на живота на Острова, което според Institute for Fiscal Studies ще понижи постъпленията в бюджета с допълнителни около 20 млрд. паунда годишно. Ако премиерът Борис Джонсън изпълни обещанието си и понижи акциза върху горивата с 2 пенса на литър, това ще понижи приходите с още около 1 млрд. паунда.
"Правителството трябва да насочи политиките си към облагане на шофирането, преди да се окаже в ситуация, в която не получава никакви приходи от шофьорите и е без възможност да коригира цените - най-вече на задръстванията - които шофирането налага над останалите", коментира Ребека Страуд от Institute for Fiscal Studies.
Препоръката е властите да наложат данък върху електромобилите по-скоро, тъй като потребителите вече свикват да купуват такива, за да избегнат данъчното облагане. Според института новите данъци върху шофирането трябва да се начисляват въз основа на изминатата дистанция и това кога и къде се движи превозното средство. Друг възможен модел може да бъде да има плоска ставка на изминат километър, коментират от oрганизацията.
Според икономисти обаче предложенията на Institute for Fiscal Studies ще се окажат изключително голяма спънка пред преминаването към екологично чист начин на шофиране. От друга страна, въвеждането на нови данъци ще нанесе удар върху бизнес средата в страната, при това точно в момент, в който несигурността пред икономиката в контекста на предстоящия Брекзит вече се отразява върху растежа на стопанството и върху способността на потребителите да увеличат консумацията.