Финтех идва от "финансов" и "технологичен", което означава, че съвременните технологии улесняват управлението на лични финанси. Финтех се изразява в една основна функция в сферата на банковото дело, а именно скъсяване на дистанцията между потребителя и крайния резултат, които той иска да извърши. Ние премахваме посредниците, които понякога могат да оскъпят една услуга.
Това каза Едуард Цветанов, мениджър за България на компанията Revolut в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria ON AIR. По думите му ключово в развитието на финтех технологиите е технологичният сектор, който е изключително добре развит в България.
Как Финтех засяга българите
"Вижда се желанието за такъв тип технологични решения, които улесняват ежедневието", каза Цветанов. "В Revolut имаме над хиляда индивидуални 1400 бизнес потребители. Финансите се променят и вече не нужно да блокираш половината от деня си, за да отидеш до гишето в банката и да вършиш работа, подчерта експертът. Идеята на финтех услугите е да хората да управляват освен финансите, също и ежедневието си. В България е прескочена бариерата, с която финансите са достъпни само от 9 до 18 в делнични дни. Това e нещо, което принадлежи на крайния потребител и той трябва да гo управлява така, както смята за редно."
Регулациите пред Финтех индустрията
Според Цветанов регулациите са и предизвикателни, и облагодетелстващи. При тях не трябва да се съсредоточаваме върху количеството, а върху качеството - дали определена регулация трябва да обхване някакъв и друга . В рамките на ЕС Revolut например оперира в рамките на т.нар. уведомителен режим, като извън Европа предизвикателствата пред сектора са по-големи.
"Revolut има потенциала да стане първата глобална финансова институция, което означава лесна транзакция от всяка точка по света навсякъде", допълва експертът.
България - финтех хъб в Централна и Източна Европа
60% от финтех продуктите в ЦИЕ идват от България. По отношение на износа страната ни е категоричен лидер, а идеята е да се създаде инфраструктура в България, която да облагодетелства и хората тук, каза Цветанов.
Големите гиганти и финансовите услуги
В Щатите Apple пусна финансов продукт, в Индия хората правят транзакции чрез WhatsApp. В Европа, Брюксел вижда сигналите, които технологичният свят дава и в България трябва да се възползваме от тази вълна преди тя да е дошла тук. "Страната ни в момента има потенциал да се възползва от насоките, които получаваме за бъдещето на технологичния сектор", каза Цветанов. "За пример може да вземем Великобритания, която бе първата страна, която представи регулаторен "пясъчник". Това е изолирана среда, където регулаторите и финансовите компании могат да тестват услуги и продукти. По този начин Revolut започна в Австралия. Това един от вариантите да се възползваме и можем да се надяваме и да работим за това да се случи в България."
За се направи у нас "пясъчник" се изисква диалог между институциите и бизнеса. По данни на Комисията за финансов надзор, около 48% от държавите в ЕС нямат подобна регулация, а такава съществува само във финтех хъбовете, като Литва и Великобритания. "В момента не можем просто да копираме регулации, които някъде работят. Трябва да видим как работи това у нас и как може да бъде регулирано", каза Цветанов. "Ето защо е важен сериозният диалог между компании и финансови институции."