В сряда беше обявен краят на една ера в света на технологиите – ерата на BlackBerry. Емблематичните мобилни телефони, появили се на пазара с летящ старт, загубиха вниманието на потребителите през последните години и това доведе до техния край.
Какво обаче толкова се промени за последното десетилетие, че се стигна до това?
Историята на производителя води началото си от 1984 година, когато двамата студенти по инженерни науки Майк Лазаридис и Дълглас Фреган създават своята фирма Research In Motion (RIM) в Онтарио. В началото нейната дейност е свързана с пренос на данни.
В средата на 90-те години мобилните телефони вече са пуснати за масово производство, като тогава лидер на пазара е Motorola. През 1998 година от RIM решават да влязат в надпреварата, като създават устройство, подходящо за писане на дълги съобщения и имейли с удобна малка Qwerty клавиатура.
От начало идеята била то да носи името PocketLink или MegaMail. Тези наименования обаче изглежда не са звучали достатъчно атрактивно на Лазаридис и Фреган и в крайна сметка те се спират на нещо по-апетитно, като BlackBerry.
Големият успех
Благодарение на възможността за бързо и удобно писане на имейли с модела RIM бързо се превръщат в голям играч на пазара. Първите години BlackBerry се възприема повече като бизнес устройство. През 2002 година обаче моделът 6210 набира такава скорост, че се превръща в един от най-продаваните телефони в света.
Успехът на канадската компания води до разрастването й и скоро тя развива подразделения за разработване на софтуер и на дигитални услуги. Моделите BlackBerry Pearl, Curve и Bold се превръщат в истински хит, като фирмата продава от тях милиони бройки.
Те са и тези, които помагат на производителя да се превърне в любима марка на младите потребители, заради сигурната си система за изпращане на съобщения в годините, когато все още Messenger и WhatsApp ги няма дори като идея.
Продуктите на BlackBerry се славят със своята сигурност и заради това са любима марка на редица политици и известни личности, включително на американския президент Барак Обама.
Предизвестеният край
С появата на iPhone през 2007 година и последвалият бум на продажбите на смартфони, успехът на канадския бранд започва да залязва. През 2012 година дебютира моделът BlackBerry 10, който се опитва да мери сили с последните iOS и Android смартфони. Това обаче е повратният момент, от който тръгва стремглавият спад в продажбите на BlackBerry, които за година падат почти наполовина.
Излезлите след това телефони Passport, както и тези, работещи с Android, не успяват да върнат успеха на компанията и след няколко поредни периода на негативни финансови резултати, от производителя решават да сложат края на тази ера.
Все пак за верните фенове на BlackBerry остава надеждата, че устройства със същия бранд ще могат да се правят от други производители, както се случи преди време и с друг някогашен лидер на пазара – Nokia.