За първи път в историята си, пазарът на сгъваеми смартфони отбелязва спад през третото тримесечие годината, показват данните на Counterpoint Research. Това е и краят на 18-месечен непрекъснат растеж в този сегмент.
Според експертите причина за обрата е "относително разочароващото представяне" на актуалните модели на пазарния лидер Samsung - Z Fold6 и Z Flip6. Компанията, която първа влезе сериозно при foldable смартфоните, има 56% пазарен дял (цели 82% извън Китай), но доставките са намалели с 21% на годишна база.
Тазгодишните версии надградиха в много аспекти, но без да променят особено наложената от последните няколко генерации формула и за много от купувачите основната новост бяха функционалностите с изкуствен интелект. Според Counterpoint компактният Flip модел е имал сериозни трудности да повтори успеха на предшественика си.
В Китай Samsung има само 8% дял във Foldable сегмента заради изключително агресивната местна конкуренция. Тя вече е видима и в глобален план.
Така Huawei запазват втората си позиция в глобален план и увеличават пазарния си дял на 15 на сто с помощта на силното представяне на Mate X5 и Pocket 2 в Китай. Компанията разшири портфолиото си в двете посоки - с по-достъпния Nova Flip и с първия двойно сгъваем смартфон в света: Mate XT. За момента обаче тези експерименти не носят по-големи продажби в сравнение с наличните модели, отбелязват експертите.
Honor и Motorola имат много добър темп на растеж, като влизат в конкуренция със Samsung съответно в Европа и в Северна Америка. Тук важните модели са Honor Magic V серията и Razr flip, които са отговорни за съответно 10% и 7% пазарен дял и над двойни ръстове на доставките.
Xiaomi имат главозамайващите 185% ръст на доставките - но все пак от доста ниска база. Главен фактор е компактният Mix Flip, който излезе от Китай. Пазарният дял е 6 на сто.
Въпреки цялата динамика, пазарът на сгъваеми смартфони към момента се фрагментира без да расте. На този тип устройства се възлагаха големи надежди - за продуктивна комбинация между смартфон и таблет или за създаването на мощни мобилни телефони, които наистина се събират в джоб. За момента проблемите са най-вече в няколко посоки:
- Цената на сгъваемите дисплеи остава висока и така даже смартфон с характеристики като за среден клас струва почти колкото флагман;
- Това са механично сложни устройства, чиято дълготрайна устойчивост все още не е напълно овладяна от производителите;
- Софтуерът става все по-добре оптимизиран за foldable смартфони, но все още има даже системни приложения, които не са напълно адаптирани.
"Глобалният пазар на сгъваеми устройства изглежда е навлязъл в преходна фаза, в която е изправен пред предизвикателства, тъй като от нишов сегмент се превръща в масов. Удовлетвореността на потребителите е особено висока при сгъваемите устройства тип книга, но твърде високите цени остават най-голямата пречка за масовото им приемане. Ако производителите обърнат сериозно внимание на подобряването на ценовата достъпност, наред с постигането на допълнителна технологична надеждност и подобряване на възприятията на потребителите, тази фаза може да бъде преодоляна.", коментира и старши анализаторът от Counterpoint Research Джейн Парк.