За първи път в историята си, пазарът на сгъваеми смартфони отбелязва спад през третото тримесечие годината, показват данните на Counterpoint Research. Това е и краят на 18-месечен непрекъснат растеж в този сегмент.

Според експертите причина за обрата е "относително разочароващото представяне" на актуалните модели на пазарния лидер Samsung - Z Fold6 и Z Flip6. Компанията, която първа влезе сериозно при foldable смартфоните, има 56% пазарен дял (цели 82% извън Китай), но доставките са намалели с 21% на годишна база.

Тазгодишните версии надградиха в много аспекти, но без да променят особено наложената от последните няколко генерации формула и за много от купувачите основната новост бяха функционалностите с изкуствен интелект. Според Counterpoint компактният Flip модел е имал сериозни трудности да повтори успеха на предшественика си.

Samsung Galaxy Z Fold6: (Р)еволюционен връх

Samsung Galaxy Z Fold6: (Р)еволюционен връх

Сгъваемият флагман на компанията идва с AI функционалности, но това далеч не е всичко

В Китай Samsung има само 8% дял във Foldable сегмента заради изключително агресивната местна конкуренция. Тя вече е видима и в глобален план.

Така Huawei запазват втората си позиция в глобален план и увеличават пазарния си дял на 15 на сто с помощта на силното представяне на Mate X5 и Pocket 2 в Китай. Компанията разшири портфолиото си в двете посоки - с по-достъпния Nova Flip и с първия двойно сгъваем смартфон в света: Mate XT. За момента обаче тези експерименти не носят по-големи продажби в сравнение с наличните модели, отбелязват експертите.

Honor и Motorola имат много добър темп на растеж, като влизат в конкуренция със Samsung съответно в Европа и в Северна Америка. Тук важните модели са Honor Magic V серията и Razr flip, които са отговорни за съответно 10% и 7% пазарен дял и над двойни ръстове на доставките.

Xiaomi имат главозамайващите 185% ръст на доставките - но все пак от доста ниска база. Главен фактор е компактният Mix Flip, който излезе от Китай. Пазарният дял е 6 на сто.

Продажбите на сгъваеми телефони ще растат с 50% годишно

Продажбите на сгъваеми телефони ще растат с 50% годишно

Цената им ще намалее до $1 000 през 2024 г., според Canalys

Въпреки цялата динамика, пазарът на сгъваеми смартфони към момента се фрагментира без да расте. На този тип устройства се възлагаха големи надежди - за продуктивна комбинация между смартфон и таблет или за създаването на мощни мобилни телефони, които наистина се събират в джоб. За момента проблемите са най-вече в няколко посоки:

  • Цената на сгъваемите дисплеи остава висока и така даже смартфон с характеристики като за среден клас струва почти колкото флагман;
  • Това са механично сложни устройства, чиято дълготрайна устойчивост все още не е напълно овладяна от производителите;
  • Софтуерът става все по-добре оптимизиран за foldable смартфони, но все още има даже системни приложения, които не са напълно адаптирани.

"Глобалният пазар на сгъваеми устройства изглежда е навлязъл в преходна фаза, в която е изправен пред предизвикателства, тъй като от нишов сегмент се превръща в масов. Удовлетвореността на потребителите е особено висока при сгъваемите устройства тип книга, но твърде високите цени остават най-голямата пречка за масовото им приемане. Ако производителите обърнат сериозно внимание на подобряването на ценовата достъпност, наред с постигането на допълнителна технологична надеждност и подобряване на възприятията на потребителите, тази фаза може да бъде преодоляна.", коментира и старши анализаторът от Counterpoint Research Джейн Парк.